Doorgaan naar hoofdcontent

Komende MNMweek | 24 t/m 28 juni

Deze week gaan de lessen over overtoerisme (maandag), kledingvoorschriften op school (dinsdag), geschiedenis van de zomervakantie (woensdag), geschiedenis van het consumptie-ijs (donderdag), reizen naar Mars (vrijdag).

Maandag 24 juni: Overspoeld door toeristen
De coronacrisis bracht een onverwachte pauze voor veel toeristische steden, waardoor ze de kans kregen om na te denken over de aanpak van massatoerisme. In steden zoals Venetië, Barcelona en Amsterdam werden initiatieven genomen om toeristenstromen beter te reguleren en de negatieve effecten van overtoerisme te verminderen.

Het Parool (2021) | Tourists go home? ‘Alleen Amsterdam heeft ingegrepen’

Leerdoel
Je kunt voorbeelden geven van de verschillende maatregelen en strategieën die steden hebben toegepast om overtoerisme te beheersen.

Dinsdag 25 juni: 'Misschien toch iets anders aantrekken'
Verschillende scholen vragen leerlingen zich minder bloot te kleden, vooral tijdens warme periodes. Dit beleid richt zich vooral op meisjes en leidt tot ongemak onder leerlingen en ouders. Pedagoog Belle Barbé en andere experts stellen dat deze kledingvoorschriften ongelijkheid in de hand werken en pleiten voor een andere aanpak.

RTL Nieuws | School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Leerdoel
Je kunt de verschillende perspectieven benoemen rondom kledingvoorschriften op scholen.

Woensdag 26 juni: Kleine geschiedenis van de zomervakantie

De zomervakantie is voor velen een welverdiende periode van rust en ontspanning, maar hoe is deze traditie eigenlijk ontstaan? Door de geschiedenis heen zijn er verschillende redenen geweest voor het invoeren van zomervakanties, van agrarische praktijken tot aan sociale en educatieve veranderingen. De zomervakantie ontstond niet zomaar.

Historiek | Geschiedenis van de zomervakantie

Leerdoel
Je kunt met belangrijke sleutelmomenten beschrijven hoe de zomervakantie zich heeft ontwikkeld.

Donderdag 27 juni: IJsgeschiedenis

De geschiedenis van ijsconsumptie is fascinerend en veelzijdig, en gaat ver terug tot de oude beschavingen. Van de Romeinen die sneeuw mengden met honing en fruit tot de opkomst van de eerste ijssalon in Parijs, ijs heeft altijd een rol gespeeld in menselijke culinaire tradities. In de loop van de geschiedenis heeft het consumptieijs een opmerkelijke reis afgelegd, van eenvoudige ijsblokjes tot verfijnde ijscreaties. De oorsprong van ijsconsumptie dateert terug tot duizenden jaren geleden, en het heeft zich ontwikkeld tot een wereldwijd geliefde lekkernij.

Wil je meer weten over de geschiedenis van het consumptie-ijs? Lees het onderstaande korte artikel.

IsGeschiedenis | Geschiedenis van ijs

Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe productie en consumptie van ijs zich hebben ontwikkeld ( van de vroegste vormen tot de opkomst van ijssalons en de industrialisatie van ijsproductie).

Vrijdag 28 juni: Ooit zomers op Mars?

In de zoektocht naar het verkennen van Mars als mogelijke bestemming voor menselijke kolonisatie, staan wetenschappers voor aanzienlijke uitdagingen. Een belangrijke zorg is de blootstelling aan kosmische straling tijdens een bemande missie naar de rode planeet. Intussen worden door wetenschappers volop oplossingen ontwikkeld om een veilige reis naar Mars mogelijk te maken.

Scientias | Tripje naar Mars is haalbaar, zolang astronauten maar binnen vier jaar weer terug zijn

Leerdoel
Je kunt uitleggen welke uitdagingen en technologische oplossingen essentieel zijn voor een veilige bemande missie naar Mars.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.