Doorgaan naar hoofdcontent

Leven kweken


Kun je leven maken uit iets dat levenloos is? Deze vraag staat centraal in een baanbrekend onderzoek geleid door natuurkundige Cees Dekker, die samen met zijn team 40 miljoen euro heeft gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. In de talkshow Op1 besprak Dekker en onderzoeker Lotte Asveld de wetenschappelijke en ethische aspecten van dit ambitieuze project.

Bekijk de video NPO op 1 | Aflevering dinsdag 28 mei (vanaf 28:40) of lees de tekst Metro Nieuws | Van iets levenloos leven maken: 'Mijn rol is om voor God te spelen'

Als introductie kun je de volgende video gebruiken: NPO op 1 | Van iets levenloos leven maken: onderzoeker Cees Dekker en zijn team denken dat het mogelijk is

Leerdoel
Je kunt uitleggen wat het concept van het creëren van leven uit levenloze materie inhoudt en voorbeelden geven van vragen die het onderzoek oproept.

Woordenschat
ethiek, biotechnologie, premierskandidaat, toekomstkwestie, moleculen, cel, fundamenteel, maatschappelijke consequenties

Vragen
1. Wat is de centrale vraag van het onderzoek van Cees Dekker en zijn team?
2. Wat is het doel van het onderzoek van Cees Dekker en zijn team?
3. Hoe beschrijft Cees Dekker de complexiteit van leven en de rol van moleculen in levende cellen?
4. Wat hoopt het onderzoeksteam te bereiken met het vullen van een nepcel met moleculen?
5. Hoe lang gaat het onderzoek naar het creëren van leven uit levenloze materie duren?
6. Wat is de rol van Lotte Asveld in het onderzoeksteam?
7. Welke uitdaging wordt door Cees Dekker omschreven als "een van de allergrootste mysteries van de wetenschap"?
8. Waarom vindt Cees Dekker het onderzoek van meer dan 2 euro per Nederlander waard?
9. Wat is de fundamentele nieuwsgierigheid die het onderzoek van Cees Dekker drijft?
10. Hoe reageert Cees Dekker op de ethische bezwaren die door sommige christenen worden geuit met betrekking tot het scheppen van leven?

Opdrachten

1. One minute paper - Schrijf gedurende één minuut op wat je hebt onthouden van de bron. Vergelijk daarna jouw paper met dat van een of meer anderen.

2. Perspectief innemen - Reageer vanuit een bepaald perspectief op de inhoud van de bron. Kies uit: wit (feitelijk), rood (vanuit gevoel), groen (vanuit mogelijkheden), zwart (als advocaat van de duivel), geel (vanuit optimisme) of blauw (gericht op reflectie en overzicht).

3. Cartoon - Vat de bron samen in de vorm van een cartoon.

4. Met andere woorden - Bedenk vier woorden die niet met het onderwerp van de bron te maken hebben. Wissel ze uit met een klasgenoot. Leg met de gekregen woorden kort de kern van de bron uit.

5. Betoog - Vat de bron samen door een kort betoog te schrijven. Bedenk een stelling over het onderwerp. Onderbouw daarna jouw stelling door de volgende opbouw te gebruiken: stelling - argumenten vóór - argumenten die je tegen jouw stelling en argumenten in kunt brengen - weerlegging daarvan - een krachtige slotzin.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zij...

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysie...

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan ...