Nieuwe kennis: nieuwe ‘look’ voor oermens



Door recente ontwikkelingen in archeologisch onderzoek worden historische reconstructies regelmatig aangepast. Een recent voorbeeld is de make-over van de Swifterbantman, de oudste inwoner van Flevoland. Nieuwe wetenschappelijke inzichten hebben geleid tot aanpassingen in zijn uiterlijk en werpen een nieuw licht op onze kijk op de prehistorie.

NOS | Make-over oermens Flevoland: 'stereotiepe Germaan' heeft nu mediterrane uitstraling

Leerdoel
Je kunt met voorbeelden uitleggen hoe nieuwe kennis vraagt om het aanpassen van historische reconstructies.

Woordenschat
Swifterbantman, mediterrane, stereotiepe, Germaan, barnsteen, canon, reconstructie, curator

Vragen
1. Wie was de oudste inwoner van Flevoland en wat voor make-over heeft hij gekregen?
2. Waarom heeft de Swifterbantman nu een mediterrane uitstraling gekregen?
3. Wat zijn de nieuwe inzichten over de oudste bewoners van Nederland?
4. Waarom wordt de reconstructie van de Swifterbantman geüpdatet?
5. Hoe zag het leven van de eerste boeren in Nederland eruit?
6. Wat heeft het dieet van de boeren te maken met de verandering in huidskleur?
7. Hoe past Nederland zich aan aan deze nieuwe inzichten over de prehistorie?
8. Wat is de reden voor het aanpassen van de beeldengroep bij het Hunebedcentrum?
9. Welke reacties zijn er vanuit verschillende instellingen op deze ontwikkelingen?
10. Wat is de boodschap van curator Amkreutz met betrekking tot huidskleur en Europese geschiedenis?

Opdrachten

1. Mindmap - Vat de bron samen door de inhoud te tekenen en te beschrijven.

2. One Minute Paper - Schrijf gedurende één minuut op wat je hebt onthouden van de bron. Vergelijk daarna jouw paper met dat van een of meer anderen.

3. Seven word story - Vat de bron samen door een of meer seven word stories te schrijven. Zo’n verhaal bestaat uit zeven woorden en geeft de essentie (een feit of een gevoel) van het onderwerp samen.

4. Ready made - Een ready made is een gedicht dat al aanwezig is in een tekst. Je vormt een ready made door een zin te kiezen en die zo vorm te geven dat een dichtregel of klein gedicht ontstaat. Zorg dat de zin (een aspect van) het onderwerp van de bron of jouw mening hierover goed samenvat.

5. Jeugdjournaal - Vat de bron samen door het nieuws te vertalen naar een jongere doelgroep. Hoe zou het nieuws bijvoorbeeld in het Jeugdjournaal kunnen worden uitgelegd?