Op 1 juli herdenken we de afschaffing van de slavernij. Op steeds meer plaatsen in Nederland wordt hier volop aandacht aan besteed. Toch is het nog altijd een lastig, gevoelig thema. Want wat doen we met sporen van die tijd in onder meer straatnamen, monumenten, standbeelden en gebouwen? Wat doen we met het ontbreken van deze dag tussen onze wettelijke vrije dagen? De roep om deze dag veel meer gewicht te geven neemt toe. Maar ook gaan stemmen op om 'verkeerd verleden' van Nederland te laten rusten en vooral naar de toekomst te kijken. Het is een dag waar nog lang geen consensus over bestaat. Daarom is het goed om ook in de klas het gesprek te voeren over hoe je denkt over en omgaat met deze historisch en cultureel gezien belangrijke dag.
De Correspondent | Ja, Keti Koti gaat ook jóú aan
Leerdoel
Je kunt uitleggen welk belang er wordt gehecht aan Keti Koti.
Woordenschat
Keti Koti, herdenken, onbevattelijk, ontwrichtend, voortschrijdend, creoolse, oprakelen, deemoedig, eurocentrisch, kolonialisme, empathie, verbeelding, vereenzelvigde, abolitionist, vervlechting
Vragen
1. Waarom is Keti Koti belangrijk voor het herdenken van het slavernijverleden in Nederland?
2. Waarom is het belangrijk om het slavernijverleden met meer mensen te herdenken?
3. Wie was Elisabeth Samson en waarom is zij een belangrijk historisch figuur in de context van slavernij?
4. Welke gevoelens kunnen mensen ervan weerhouden om actief deel te nemen aan de herdenking van het slavernijverleden?
5. Hoe heeft een eurocentrisch perspectief historisch gezien de manier beïnvloed waarop we naar het verleden kijken?
6. Wat is het gevaar van bescheidenheid en schaamte bij het herdenken van het slavernijverleden?
7. Waarom is verbeeldingskracht essentieel voor echte empathie ten opzichte van het slavernijverleden?
8. Hoe heeft de representatie van witte en niet-witte mensen in media en cultuur de perceptie van geschiedenis beïnvloed?
9. Wat is de boodschap van de auteur aan witte Nederlanders die aarzelen om het slavernijverleden te herdenken?
10. Waarom is het belangrijk om verhalen van helden en slachtoffers van het slavernijverleden te lezen en te delen?
Opdrachten
1. Waar of niet waar - Noteer 10 uitspraken over de inhoud van de bron waarvan een deel niet waar is. Wissel de uitspraken uit met een klasgenoot en bepaal wat waar is en wat niet waar is.
2. Mindmap - Vat de bron samen door de inhoud te tekenen en te beschrijven.
3. Voorpagina - Vat de bron(nen) samen door te bepalen hoe je het nieuws hierover op de voorpagina brengt. Het nieuws mag de gehele voorpagina beslaan en wordt daar in 3-4 berichten vermeld. Bedenk wat de kop en de globale inhoud van elk bericht wordt.
4. Ready made - Een ready made is een gedicht dat al aanwezig is in een tekst. Je vormt een ready made door een zin te kiezen en die zo vorm te geven dat een dichtregel of klein gedicht ontstaat. Zorg dat de zin (een aspect van) het onderwerp van de bron of jouw mening hierover goed samenvat.5. Stellingen - Vat een bron samen door een paar stellingen te bedenken.
5. Stellingen - Vat een bron samen door een paar stellingen te bedenken.