In het onderwijs neemt de rol van kunstmatige intelligentie (AI) snel toe, wat zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengt. Er is behoefte aan duidelijke richtlijnen over het gebruik van AI in de klas, vooral gezien de impact van taalmodellen en algoritmen op het leerproces van leerlingen. Onderwijsprofessionals en techbedrijven moeten samenwerken om AI op een ethisch verantwoorde manier te integreren, zodat het een waardevolle aanvulling wordt in plaats van een onbeheersbare kracht.
Nieuws en co Onderwijsbond werkt aan AI-richtlijnen voor scholen (radiofragment)
Leerdoel
Je kunt uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van het gebruik van AI in de klas en nadenken over hoe AI op een ethisch verantwoorde manier kan worden toegepast in het onderwijs.
Woordenschat
door de mand vallen, data, zwarte doos, taalmodel, beleid, ethisch, verdienmodel
Vragen
1. Waar moeten de richtlijnen over gaan?
2. Welke beperking van AI noemt Evers?
3. Wat bedoelt hij met AI als 'zwarte doos'?
4. Welke vergelijking maakt hij met het beleid over mobieltjes in de klas?
5. Hoe gebruikt de leraar AI?
6. Welke vraagtekens heeft deze leraar bij een AI-richtlijn voor het onderwijs?
7. Wat is zijn oordeel over AI?
8. Wat moeten techbedrijven doen die AI op de markt brengen, volgens Evers?
Opdrachten
1. Discussievragen
Bespreek in kleine groepen de voordelen en nadelen van AI in het onderwijs. Noteer de belangrijkste punten en deel deze met de klas.
2. AI in je leven
Maak een kort verslag over hoe AI al deel uitmaakt van je dagelijks leven. Denk aan apps, sociale media of andere technologieën die je gebruikt.
3. Toekomstvisie
Schrijf een kort essay over hoe je denkt dat AI het onderwijs in de toekomst zal veranderen. Wees specifiek over de positieve en negatieve effecten.
4. Vergelijking met mobieltjes
Vergelijk de integratie van AI in de klas met de manier waarop mobieltjes in de klas worden behandeld. Bespreek welke lessen we kunnen leren.