In de komende MNMweek vind je een video die dieper ingaat op de opkomst van rechtsextremisme. Wetenschapper Beatrice de Graaf verklaart hierin de opkomst in Duitsland. Op Prinsjesdag staat er een creatieve opdracht op het programma waarbij je wordt uitgedaagd om een alternatieve Troonrede te schrijven. Verder wordt in een podcast onderzocht hoe onze maatschappij omgaat met het bestaan van landsgrenzen en de invloed daarvan op internationale relaties en identiteit. In een radiofragment wordt de vraag besproken of onderwijsinstellingen regels zouden moeten ontwikkelen voor het gebruik van AI in de klas. Tot slot wordt in een andere podcast besproken hoe de Nederlandse taal zich door de jaren heen heeft ontwikkeld.
maandag 16 september: Opkomend rechtsextremisme in Duitsland
De recente verkiezingswinst van politieke partij AfD in het Duitse Thüringen heeft voor veel opschudding gezorgd, vooral gezien de historische context van de regio. Onder leiding van een controversiële leider weet de partij vooral jongeren te mobiliseren met eenvoudige en radicale boodschappen. Door slim gebruik te maken van sociale media en in te spelen op maatschappelijke onvrede, groeit hun aanhang gestaag, wat vragen oproept over de gevaren van radicalisering en de invloed van algoritmes.
Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe extreemrechtse partijen hun aanhang weten te vergroten en welke strategieën ze gebruiken om vooral jongeren aan te spreken.
dinsdag 17 september: Alternatieve Troonrede
De Troonrede is een jaarlijkse toespraak die door de Koning(in) wordt uitgesproken op Prinsjesdag in Nederland. De toespraak is geschreven door de regering en bevat de plannen en beleidsvoornemens voor het komende jaar. Het is een belangrijk moment in de Nederlandse politiek, waarin het kabinet zijn visie presenteert op de huidige staat van het land en de prioriteiten voor de toekomst. De troonrede bespreekt onderwerpen zoals de economie, onderwijs, zorg, veiligheid, en klimaatbeleid.
Woordenschat
Troonrede, Prinsjesdag, kabinet, beleidsvoornemens, parlementaire democratie, politiek, economie, klimaatbeleid.
Leerdoel
Je kunt een overtuigende toespraak of presentatie schrijven waarin je jouw standpunten en ideeën over maatschappelijke uitdagingen presenteert.
Opdracht
Schrijf een Alternatieve Troonrede.
1. Voorbereiding
Maak een groep met enkele andere leerlingen. Doe aan de hand van berichten over Prinsjesdag samen onderzoek naar de meest actuele problemen en uitdagingen in de samenleving, zoals klimaatverandering, onderwijs, gezondheidszorg en de economie. Vat de belangrijkste onderwerpen kort samen.
2. Groepsdiscussie
Bespreek met elkaar welke onderwerpen jullie belangrijk vinden voor de toekomst van Nederland. Wat zijn volgens jullie de grootste uitdagingen? Welke oplossingen stellen jullie voor?
3. Schrijfopdracht
Schrijf individueel of in je groep een alternatieve troonrede. In jullie versie moeten jullie je visie op Nederland en jullie prioriteiten voor het komende jaar weergeven. De toespraak moet minimaal 500 woorden zijn en de volgende onderdelen bevatten:
- Inleiding: Stel jezelf voor als een fictieve minister-president of een andere belangrijke figuur.
- Huidige staat van het land: Geef een korte analyse van de huidige situatie in Nederland.
- Visie op de toekomst: Beschrijf de belangrijkste uitdagingen en de oplossingen die je wilt doorvoeren.
- Specifieke beleidsvoornemens: Presenteer concrete plannen voor één of meerdere van de besproken thema’s (bijv. onderwijs, klimaat, gezondheid).
- Afsluiting: Eindig met een oproep tot samenwerking en een positieve blik op de toekomst.
4. Presentatie
Presenteer jullie troonrede aan de klas. Luister naar de presentaties van de andere groepen en bespreek de verschillende visies en ideeën. Vergelijk ze ook met de echte troonrede.
5. Reflectie: Blik terug op wat je geleerd hebt. Wat vond je moeilijk of makkelijk? Heb je je mening over bepaalde onderwerpen veranderd na het horen van de andere troonredes?
woensdag 18 september: Er zijn grenzen!
Landsgrenzen en migratie zijn complexe fenomenen die onze moderne wereld sterk beïnvloeden. Hoewel we vaak denken dat grenzen migratie beperken, blijkt uit historische gebeurtenissen en hedendaagse voorbeelden dat dit niet altijd het geval is. In deze podcast leer je meer over het ontstaan van landsgrenzen, hun effecten, en de onverwachte gevolgen die hieruit voortvloeien.
De Volkskrant | Wat gebeurt er als we alle landsgrenzen opheffen? (podcast)
Leerdoel
Je kunt uitleggen hoe en waarom de huidige landsgrenzen met paspoorten en grensbewaking zijn ontstaan en welke effecten grenzen hebben op migratie.
donderdag 19 september: De vloek en de zegen van AI
In het onderwijs neemt de rol van kunstmatige intelligentie (AI) snel toe, wat zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengt. Er is behoefte aan duidelijke richtlijnen over het gebruik van AI in de klas, vooral gezien de impact van taalmodellen en algoritmen op het leerproces van leerlingen. Onderwijsprofessionals en techbedrijven moeten samenwerken om AI op een ethisch verantwoorde manier te integreren, zodat het een waardevolle aanvulling wordt in plaats van een onbeheersbare kracht.
Nieuws en co Onderwijsbond werkt aan AI-richtlijnen voor scholen (radiofragment)
Leerdoel
Je kunt uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van het gebruik van AI in de klas en nadenken over hoe AI op een ethisch verantwoorde manier kan worden toegepast in het onderwijs.
vrijdag 20 september: Die meisje - het is niet goed maar je hoort het wel steeds meer
Taalverandering is een constant en onvermijdelijk proces dat door de eeuwen heen plaatsvindt. Historische ontwikkelingen, zoals het verdwijnen van naamvallen in het Nederlands en invloeden van andere talen, laten zien hoe dynamisch taal is. In deze podcast vertelt een taalwetenschapper hoe het Nederlands zich heeft ontwikkeld door taalcontact en migratie.
De Volkskrant | Waarom steeds meer mensen 'die meisje' zeggen (podcast)
Leerdoel
Je kunt voorbeelden geven van factoren die leiden tot taalverandering.