Doorgaan naar hoofdcontent

Hierom leer je geschiedenis!

Gisteren verscheen in de krant een pleidooi om de Nederlandse geschiedenislessen internationaler te maken. Bovendien moeten ze eigentijdser worden. Want hoeveel aandacht is er nu voor de geschiedenis van de 21 eeuw? Lees meer over de ideeën over het geschiedenisonderwijs in Van der Schans: Ook geschiedenis van Turkije op school


Woordenschat: 
▢ de grondlegger 
▢ het referentiekader
▢ het kantelpunt
▢ chronologisch
▢ pleiten
▢ de notitie
▢ het curriculum

Leerdoel: 
BK Ik kan een centraalstandpunt in een tekst kort benoemen
GT / HIk kan een centraalstandpunt in een tekst kort benoemen / Ik kan standpunten in meerdere bronnen vergelijken met elkaar

Opdracht:
Lees de tekst goed door. Lees daarna eerste alle vragen door. Beantwoord ze daarna.

1. Wat is en blijft belangrijk in geschiedenisles volgens Van der Schans?
2. Welke veranderingen zijn volgens hem nodig?
3. Waarom vindt hij deze veranderingen nodig?
4. Wat is volgens hem het belang van het leren over je eigen geschiedenis?
5. Wat stelt hij verder voor?
6. Hoe denk jij over zijn standpunt?
7. Bekijk hoe in de media is gereageerd op zijn standpunt. Kies één bron (tekst en/of video) over het onderwerp en vergelijk de standpunten van je twee bronnen (GT/HV)

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.