Doorgaan naar hoofdcontent

De Indië-herdenking, deel van een omstreden geschiedenis


Op 15 augustus staan we in Nederland stil bij de Japanse overgave tijdens de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding van Indonesië, toendertijd een Nederlandse kolonie. Twee jaar na deze oorlog werd Indonesië zelfstandig van Nederland. Daarmee kwam een eeuwenlange, omstreden koloniale geschiedenis tot een einde.

Bron
AD Oorlog in Indië: 15 augustus 1945 wordt niet gevierd

Woordenschat
de handelspost - stichten - het handelsmonopolie - de kolonisatie - de archipel - het koloniale systeem - de bodemschat - azen - opgewassen zijn tegen - het privilege - de hiërarchie - interneren - de kolonisator - de tijdgeest - het zelfbeschikkingsrecht - schoorvoetend - de republiek - de Wederopbouw - het warme onthaal - de assimilatie - de koloniale erfenis - de handreiking - in het licht van

Leerdoel
Ik kan uitleggen wat we herdenken bij de Indië-herdenking.

Opdracht 1
Je vormt met twee á drie leerlingen een groep. Je leest allemaal de tekst door en verdeelt hem daarna in stukken. Iedereen leest vervolgens zijn/haar deel zeer nauwkeurig en zorgt dat hij/zij expert wordt. Daarna bespreken de experts een voor een hun tekstdeel. Samen maak je met een goede samenvatting van de tekst in de vorm van een woordweb, een mindmap of een korte tekst.

Opdracht 2
Vat de chronologische informatie in de tekst samen in een tijdbalk. Maak gebruik van het eerste overzicht (1945) dat in de tekst staat.

Opdracht 31. Waarom is er geen sprake van een viering, maar een herdenking?
2. Wat vertelt het artikel over de band van nederland met Indonesië?
3. Geef een voorbeeld van de ´andere normen van destijds´ waar de historicus op doelt.
4. Vanaf wanneer is sprake van kolonisatie van Indonesië?
5. Waarom telde de VOC-bemanning veel militairen?
6. Wat bedoelen we met een handelsmonopolie?
7. Wat zijn volgens de tekst kenmerken van een koloniaal systeem?
8. Wat verandert begin 20e eeuw in de Nederlandse houding tegenover Indonesië?
9. Wat vertelt de tekst over de Japanse bezetting van Indonesië?
10. Wie worden bedoeld met ´totoks´?
11. Wat wordt de positie van de Nederlanders in Indonesië tijdens de Japanse bezetting?
12. Wat wordt de positie van de Indonesische bevolking tijdens de Japanse bezetting?
13. Wat was de positie van de Indo-Europeaanse bevolking tijdens de Japanse bezetting?
14. Wat wordt bedoeld met de ´tactiek van de verschroeide aarde´?
15. Hoe gaan Nederland en Indonesië verder na de Japanse overgave in 1945?
16. Waarom is de benaming ´politionele acties´ eufemistisch?
17. Waarom voelde de ene zich repatriant en de ander migrant in de groepen die naar Nederland gingen?
18. Wie hadden moeite om thuis te raken in Nederland en wat was de oorzaak?








Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.