Op 15 augustus staan we in Nederland stil bij de Japanse overgave tijdens de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding van Indonesië, toendertijd een Nederlandse kolonie. Twee jaar na deze oorlog werd Indonesië zelfstandig van Nederland. Daarmee kwam een eeuwenlange, omstreden koloniale geschiedenis tot een einde.
Bron
AD Oorlog in Indië: 15 augustus 1945 wordt niet gevierd
Woordenschat
de handelspost - stichten - het handelsmonopolie - de kolonisatie - de archipel - het koloniale systeem - de bodemschat - azen - opgewassen zijn tegen - het privilege - de hiërarchie - interneren - de kolonisator - de tijdgeest - het zelfbeschikkingsrecht - schoorvoetend - de republiek - de Wederopbouw - het warme onthaal - de assimilatie - de koloniale erfenis - de handreiking - in het licht van
Leerdoel
Ik kan uitleggen wat we herdenken bij de Indië-herdenking.
Opdracht 1
Je vormt met twee á drie leerlingen een groep. Je leest allemaal de tekst door en verdeelt hem daarna in stukken. Iedereen leest vervolgens zijn/haar deel zeer nauwkeurig en zorgt dat hij/zij expert wordt. Daarna bespreken de experts een voor een hun tekstdeel. Samen maak je met een goede samenvatting van de tekst in de vorm van een woordweb, een mindmap of een korte tekst.
Opdracht 2
Vat de chronologische informatie in de tekst samen in een tijdbalk. Maak gebruik van het eerste overzicht (1945) dat in de tekst staat.
Opdracht 31. Waarom is er geen sprake van een viering, maar een herdenking?
2. Wat vertelt het artikel over de band van nederland met Indonesië?
2. Wat vertelt het artikel over de band van nederland met Indonesië?
3. Geef een voorbeeld van de ´andere normen van destijds´ waar de historicus op doelt.
4. Vanaf wanneer is sprake van kolonisatie van Indonesië?
5. Waarom telde de VOC-bemanning veel militairen?
6. Wat bedoelen we met een handelsmonopolie?
7. Wat zijn volgens de tekst kenmerken van een koloniaal systeem?
8. Wat verandert begin 20e eeuw in de Nederlandse houding tegenover Indonesië?
9. Wat vertelt de tekst over de Japanse bezetting van Indonesië?
5. Waarom telde de VOC-bemanning veel militairen?
6. Wat bedoelen we met een handelsmonopolie?
7. Wat zijn volgens de tekst kenmerken van een koloniaal systeem?
8. Wat verandert begin 20e eeuw in de Nederlandse houding tegenover Indonesië?
9. Wat vertelt de tekst over de Japanse bezetting van Indonesië?
10. Wie worden bedoeld met ´totoks´?
11. Wat wordt de positie van de Nederlanders in Indonesië tijdens de Japanse bezetting?
11. Wat wordt de positie van de Nederlanders in Indonesië tijdens de Japanse bezetting?
12. Wat wordt de positie van de Indonesische bevolking tijdens de Japanse bezetting?
13. Wat was de positie van de Indo-Europeaanse bevolking tijdens de Japanse bezetting?
13. Wat was de positie van de Indo-Europeaanse bevolking tijdens de Japanse bezetting?
14. Wat wordt bedoeld met de ´tactiek van de verschroeide aarde´?
15. Hoe gaan Nederland en Indonesië verder na de Japanse overgave in 1945?
16. Waarom is de benaming ´politionele acties´ eufemistisch?
17. Waarom voelde de ene zich repatriant en de ander migrant in de groepen die naar Nederland gingen?
18. Wie hadden moeite om thuis te raken in Nederland en wat was de oorzaak?
15. Hoe gaan Nederland en Indonesië verder na de Japanse overgave in 1945?
16. Waarom is de benaming ´politionele acties´ eufemistisch?
17. Waarom voelde de ene zich repatriant en de ander migrant in de groepen die naar Nederland gingen?
18. Wie hadden moeite om thuis te raken in Nederland en wat was de oorzaak?