Doorgaan naar hoofdcontent

Goed en slecht nieuws op de lijsten met bedreigde diersoorten


Op een 'rode lijst' worden de diersoorten verzameld die ernstig bedreigd worden. Als een aanvulling op die lijst wordt ook een groene lijst bijgehouden. Die lijst laat zien wat het effect is van natuurbescherming en het verminderen daarvan.

Bron

Woordenlijst
biodiversiteit - iconen - te boek staan - indicatie - potentie - populatie - politiek spel

Leerdoel
Ik kan uitleggen waarvoor de rode- en de groene lijst dienen.

Opdracht 1 - One minute paper
Lees de tekst en schrijf daarna gedurende één minuut alles op wat je hebt onthouden van de tekst. Vergelijk daarna jouw one minute paper met dat van een klasgenoot. Bekijk daarna samen met behulp van de tekst welke belangrijke informatie nog in jullie papers ontbreekt.

Opdracht 2 - Dobbelen
Vorm een groep van 3-4 leerlingen. Rol een dobbelsteen: het aantal stippen staat voor een soort vraag.
 wie
⦁⦁ wat
⦁⦁⦁ waar
⦁⦁⦁⦁ wanneer
⦁⦁⦁⦁⦁ waarom 
⦁⦁⦁⦁⦁⦁ hoe
Gooi een voor een en bedenk een vraag en geef die aan iemand in je groep.

Opdracht 3 - Vragen
1. Wat zijn belangrijke verschillen tussen de rode- en de groene lijst?
2. Wat is de belangrijkste informatie die de groene lijst toevoegt aan de rode lijst?
3. Bespreek één voorbeeld waarbij de rode- en de groene lijst tot een andere conclusie komen.
4. Wat zijn volgens de tekst belangrijke oorzaken waardoor soorten zich herstellen?
5. Wat zijn belangrijke belemmeringen waardoor soorten zich niet of niet gemakkelijk kunnen herstellen?




Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.