In ons land staan we jaarlijks bij de Nederlandse betrokkenheid bij slavenhandel stil tijdens Keti Koti op 1 juli. Die dag wordt de afschaffing van de slavernij op Nederlands grondgebied herdacht. In enkele lessen blikken we alvast vooruit op die herdenkingsdag.
Liever geen monument
In Vlissingen zijn de meningen verdeeld. In de havenstad waarvandaan de schepen die slaven in Afrika haalden en naar koloniën brachten vertrokken, zou een monument misschien op zijn plaats zijn. Toch vindt menige inwoner van de stad dat dat niet hoeft.
Bron
Woordenschat
Zie opdracht
Leerdoel
Ik kan de argumenten voor en tegen een monument toelichten.
Opdracht 1 - Jeugdjournaal
Stel, je mag verslag doen van dit nieuws voor een jonge doelgroep. Nummer van 1 tot en met 6 en noteer in de goede volgorde achter elk nummer een deelonderwerp dat aan bod zou moeten komen. Schrijf daarna achter elk deelonderwerp in enkele zinnen wat je in je reportage of verslag zou willen vertellen over het deelonderwerp.
Opdracht 2 - Perspectief
Reageer op het nieuws en neem daarbij twee van de volgende perspectieven in: wit (feitelijk), rood (vanuit gevoel), groen (vanuit mogelijkheden), zwart (als advocaat van de duivel), geel (vanuit optimisme) of blauw (gericht op reflectie en overzicht). Vat daarna kort samen wat belangrijke argumenten in deze discussie zijn.Opdracht 3 - Infographic
Vat het nieuws in één oogopslag samen door een infographic te maken. Bedenk eerst goed wat de deelonderwerpen zijn. Maak daarmee een indeling en stel daarna je infographic samen. Beperk het gebruik van tekst en kies bewust je afbeeldingen. Je kunt de infographic op papier of digitaal uitwerken.
Rond het voorbije WK in Qatar werd veel gesproken over moderne of nieuwe slavernij. De bouwvakkers die de stadions bouwen zouden zwaar zijn uitgebuit. Als slaven. De Volkskrant sprak een deskundige en voorvechter van wereldwijde goede werkomstandigheden. Hij vertelt hoe er nog vele voorbeelden zijn van situaties die je niet anders dan slavernij kunt noemen.
Bron
De Volkskrant ‘Moderne slavernij is allereerst een economische misdaad’
Woordenschat
Bron
De Volkskrant ‘Moderne slavernij is allereerst een economische misdaad’
Woordenschat
cruciaal - reguliere - productieketens - crux - lijfeigenen - gehuisvest - bevroeden - ogenschijnlijk - pikorde - schending - data - activist - grimmige - beleidsmakers - voortploegen - fondsenwerving - ontberingen - activistische - toevoerketen - onderleverancier - een precedent scheppen - geglobaliseerde - opgescheept
Leerdoel
Ik kan aan de hand van kenmerken van slavernij voorbeelden geven van moderne slavernij.
Opdracht 1 - Moderne slavernij
Maak in een mindmap of een infographic welke kenmerken van moderne slavernij de tekst noemt.
Opdracht 2 - Woordenschat
Leg de uitdrukkingen uit en geef een korte omschrijving van de woorden.
1 achterkant van de welvaart (alinea 7)
2 economische bril (alinea 7)
3 data (alinea 8)
4 grimmige cijfers (vraag boven alinea 9)
5 beleidsmakers (alinea 9)
6 voedselonzekerheid (alinea 12)
7 voortploegen (alinea 14)
8 fondsenwerving (alinea 15)
9 ontberingen (vraag boven alinea 16)
10 activistische (alinea 16)
11 toevoerketen (vraag boven alinea 17)
12 onderleverancier (alinea 17)
13 een precedent scheppen (alinea 18)
14 geglobaliseerde (vraag boven alinea 20)
15 opgescheept zitten met (alinea 20)
Opdracht 3 - Ketens
De tekst bevat veel oorzaak-en-gevolg ketens. Kies er drie uit en bespreek ze kort maar zo compleet mogelijk.
Utrecht wil als eerste stad mogelijk maken dat inwoners met een achternaam uit de slaventijd die gratis kunnen veranderen.
Bron
Bron
Trouw Guno Mcintosh gaat zijn achternaam veranderen als dat gratis wordt: ‘Dit is een verlossing’
Woordenschat
koloniale - gouvernement - brandmerk - procedure - screening - bekostigen - schrijnend - impact - verduren - pelgrimstocht - heling - distantie
Leerdoel
Ik kan toelichten hoe de achternamen uit de slaventijd worden ervaren.
Opdracht 1 - Vragen
1. Hoe kwamen de namen uit de slaventijd totstand?
Woordenschat
koloniale - gouvernement - brandmerk - procedure - screening - bekostigen - schrijnend - impact - verduren - pelgrimstocht - heling - distantie
Leerdoel
Ik kan toelichten hoe de achternamen uit de slaventijd worden ervaren.
Opdracht 1 - Vragen
1. Hoe kwamen de namen uit de slaventijd totstand?
2. Wat wordt bedoeld met "als laatste brandmerk" (alinea 2)?
3. Wat wordt bedoeld met de laatste zin van alinea 2: "Met die opvallende achternaam zit zij duidelijk aan de verzetskant van het slavernijverleden"?
3. Wat wordt bedoeld met de laatste zin van alinea 2: "Met die opvallende achternaam zit zij duidelijk aan de verzetskant van het slavernijverleden"?
4. Om welke reden(en) wil Utrecht de naamsverandering gratis maken?
5. Hoe pakt de stad dat aan?
6. Waarom is gewoonlijk een psychologisch onderzoek verplicht bij een verzoek om naamsverandering?
7. Wat pleit volgens de tekst voor een nieuwe naam?
8. Wat kan een vervelende bijkomstigheid zijn van naamsverandering?
Opdracht 2 - Mindmap
Vat de tekst (inclusief het blauwe deel) samen in een mindmap. Zet het onderwerp op een centrale plaats neer in de mindmap. Kies daarna 2-3 deelonderwerpen en verzamel vervolgens bij deze deelonderwerpen alle belangrijke informatie.
Opdracht 3 - Stiftgedicht of ready made
Vat de tekst (inclusief het blauwe deel) samen in een mindmap. Zet het onderwerp op een centrale plaats neer in de mindmap. Kies daarna 2-3 deelonderwerpen en verzamel vervolgens bij deze deelonderwerpen alle belangrijke informatie.
Opdracht 3 - Stiftgedicht of ready made
Maak een stiftgedicht over het onderwerp van de tekst of een deelonderwerp in de tekst. Dat doe je door de tekst (digitaal) weg te lakken. Je laat een aantal woorden staan die samen een sterke zin of kort gedicht vormen. Je kunt er ook voor kiezen een ready made te maken door een of meer zinnen in de tekst zo vorm te geven dat een gedicht ontstaat. Kijk op internet voor voorbeelden van stiftgedichten en ready mades.
Op 1 juli wordt de afschaffing van de slavernij op Nederlands grondgebied herdacht. Ondanks die aandacht is het nog altijd omstreden geschiedenis. Velen vragen zich af of Nederland zich niet veel nadrukkelijker moet excuseren voor dat verleden, of we historische personen en kunst die ermee verwant zijn niet beter kunnen vergeten en of Keti Koti, de dag van het herdenken, niet een veel prominentere dag in Nederland moet worden?
Woordenschat
slaafgemaakte - superlatieven - proclamatie - mensonterende - geëmancipeerde - contractarbeider
Leerdoel
Ik kan vertellen welke rol Nederland speelde in de slavenhandel.
Opdracht 1 - Symbolen
Vat de tekst samen in 8 á 10 symbolen. Je kunt de symbolen zelf tekenen, online opzoeken of op je telefoon kiezen. Laat je klasgenoot daarna aan de hand van jouw symbolen de tekst bespreken en doe hetzelfde met de symbolen van je klasgenoot.
Opdracht 2 - Vragensamenvatting
Vat de tekst samen door over elk van de twaalf alinea's (inclusief de inleiding) een verdiepende vraag te bedenken.
Opdracht 3 - Nationale feestdag
Hier en daar gaan stemmen op om van Keti Koti voor iedereen een vrije dag te maken. Zo krijgt wat we die dag herdenken mogelijk de aandacht die het verdient. Schrijf een korte reactie waarin je jouw mening geeft bij de vraag of Keti Koti een nationale feestdag moet worden. Maak hierbij gebruik van recent nieuws over deze vraag.