Doorgaan naar hoofdcontent

Keti Koti

In ons land staan we jaarlijks bij de Nederlandse betrokkenheid bij slavenhandel stil tijdens Keti Koti op 1 juli. Die dag wordt de afschaffing van de slavernij op Nederlands grondgebied herdacht. In enkele lessen blikken we alvast vooruit op die herdenkingsdag.

Liever geen monument


In Vlissingen zijn de meningen verdeeld. In de havenstad waarvandaan de schepen die slaven in Afrika haalden en naar koloniën brachten vertrokken, zou een monument misschien op zijn plaats zijn. Toch vindt menige inwoner van de stad dat dat niet hoeft.

Bron

Woordenschat 
Zie opdracht

Leerdoel 
Ik kan de argumenten voor en tegen een monument toelichten.

Opdracht 1 - Jeugdjournaal
Stel, je mag verslag doen van dit nieuws voor een jonge doelgroep. Nummer van 1 tot en met 6 en noteer in de goede volgorde achter elk nummer een deelonderwerp dat aan bod zou moeten komen. Schrijf daarna achter elk deelonderwerp in enkele zinnen wat je in je reportage of verslag zou willen vertellen over het deelonderwerp. 

Opdracht 2 - Perspectief
Reageer op het nieuws en neem daarbij twee van de volgende perspectieven in: wit (feitelijk), rood (vanuit gevoel), groen (vanuit mogelijkheden), zwart (als advocaat van de duivel), geel (vanuit optimisme) of blauw (gericht op reflectie en overzicht). Vat daarna kort samen wat belangrijke argumenten in deze discussie zijn.

Opdracht 3 - Infographic
Vat het nieuws in één oogopslag samen door een infographic te maken. Bedenk eerst goed wat de deelonderwerpen zijn. Maak daarmee een indeling en stel daarna je infographic samen. Beperk het gebruik van tekst en kies bewust je afbeeldingen. Je kunt de infographic op papier of digitaal uitwerken. 


Er is nog genoeg slavernij

Rond het voorbije WK in Qatar werd veel gesproken over moderne of nieuwe slavernij. De bouwvakkers die de stadions bouwen zouden zwaar zijn uitgebuit. Als slaven. De Volkskrant sprak een deskundige en voorvechter van wereldwijde goede werkomstandigheden. Hij vertelt hoe er nog vele voorbeelden zijn van situaties die je niet anders dan slavernij kunt noemen. 

Bron
De Volkskran
‘Moderne slavernij is allereerst een economische misdaad’

Woordenschat 
cruciaal - reguliere - productieketens - crux - lijfeigenen - gehuisvest - bevroeden - ogenschijnlijk - pikorde - schending - data - activist - grimmige - beleidsmakers - voortploegen - fondsenwerving - ontberingen - activistische - toevoerketen - onderleverancier - een precedent scheppen - geglobaliseerde - opgescheept

Leerdoel 
Ik kan aan de hand van kenmerken van slavernij voorbeelden geven van moderne slavernij.

Opdracht 1 - Moderne slavernij
Maak in een mindmap of een infographic welke kenmerken van moderne slavernij de tekst noemt.

Opdracht 2 - Woordenschat
Leg de uitdrukkingen uit en geef een korte omschrijving van de woorden.
1 achterkant van de welvaart (alinea 7)
2 economische bril (alinea  7)
3 data (alinea 8)
4 grimmige cijfers (vraag boven alinea 9)
5 beleidsmakers (alinea 9)
6 voedselonzekerheid (alinea 12)
7 voortploegen (alinea 14)
8 fondsenwerving (alinea 15)
9 ontberingen (vraag boven alinea 16)
10 activistische (alinea 16)
11 toevoerketen (vraag boven alinea 17)
12 onderleverancier (alinea 17)
13 een precedent scheppen (alinea 18)
14 geglobaliseerde (vraag boven alinea 20)
15 opgescheept zitten met (alinea 20)

Opdracht 3 - Ketens
De tekst bevat veel oorzaak-en-gevolg ketens. Kies er drie uit en bespreek ze kort maar zo compleet mogelijk.


Slavernij-achternamen

Utrecht wil als eerste stad mogelijk maken dat inwoners met een achternaam uit de slaventijd die gratis kunnen veranderen.

Bron 
Trouw Guno Mcintosh gaat zijn achternaam veranderen als dat gratis wordt: ‘Dit is een verlossing’

Woordenschat
koloniale - gouvernement - brandmerk - procedure - screening - bekostigen - schrijnend - impact - verduren - pelgrimstocht - heling - distantie

Leerdoel
Ik kan toelichten hoe de achternamen uit de slaventijd worden ervaren.

Opdracht 1 - Vragen
1. Hoe kwamen de namen uit de slaventijd totstand?
2. Wat wordt bedoeld met "als laatste brandmerk" (alinea 2)?
3. Wat wordt bedoeld met de laatste zin van alinea 2: "Met die opvallende achternaam zit zij duidelijk aan de verzetskant van het slavernijverleden"?
4. Om welke reden(en) wil Utrecht de naamsverandering gratis maken?
5. Hoe pakt de stad dat aan?
6. Waarom is gewoonlijk een psychologisch onderzoek verplicht bij een verzoek om naamsverandering?
7. Wat pleit volgens de tekst voor een nieuwe naam?
8. Wat kan een vervelende bijkomstigheid zijn van naamsverandering?

Opdracht 2 - Mindmap
Vat de tekst (inclusief het blauwe deel) samen in een mindmap. Zet het onderwerp op een centrale plaats neer in de mindmap. Kies daarna 2-3 deelonderwerpen en verzamel vervolgens bij deze deelonderwerpen alle belangrijke informatie.

Opdracht 3 - Stiftgedicht of ready made
Maak een stiftgedicht over het onderwerp van de tekst of een deelonderwerp in de tekst. Dat doe je door de tekst (digitaal) weg te lakken. Je laat een aantal woorden staan die samen een sterke zin of kort gedicht vormen. Je kunt er ook voor kiezen een ready made te maken door een of meer zinnen in de tekst zo vorm te geven dat een gedicht ontstaat. Kijk op internet voor voorbeelden van stiftgedichten en ready mades.


Keti Koti

Op 1 juli wordt de afschaffing van de slavernij op Nederlands grondgebied herdacht. Ondanks die aandacht is het nog altijd omstreden geschiedenis. Velen vragen zich af of Nederland zich niet veel nadrukkelijker moet excuseren voor dat verleden, of we historische personen en kunst die ermee verwant zijn niet beter kunnen vergeten en of Keti Koti, de dag van het herdenken, niet een veel prominentere dag in Nederland moet worden?

Woordenschat 
slaafgemaakte - superlatieven - proclamatie - mensonterende - geëmancipeerde - contractarbeider 

Leerdoel 
Ik kan vertellen welke rol Nederland speelde in de slavenhandel.

Opdracht 1 - Symbolen
Vat de tekst samen in 8 á 10 symbolen. Je kunt de symbolen zelf tekenen, online opzoeken of op je telefoon kiezen. Laat je klasgenoot daarna aan de hand van jouw symbolen de tekst bespreken en doe hetzelfde met de symbolen van je klasgenoot.

Opdracht 2 - Vragensamenvatting
Vat de tekst samen door over elk van de twaalf alinea's (inclusief de inleiding) een verdiepende vraag te bedenken.

Opdracht 3 - Nationale feestdag
Hier en daar gaan stemmen op om van Keti Koti voor iedereen een vrije dag te maken. Zo krijgt wat we die dag herdenken mogelijk de aandacht die het verdient. Schrijf een korte reactie waarin je jouw mening geeft bij de vraag of Keti Koti een nationale feestdag moet worden. Maak hierbij gebruik van recent nieuws over deze vraag.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.