Woordenschat
nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat, mobilisaties, propagandisten, patriottisch
Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden.
Vragen
1. Wat markeerde het einde van de Eerste Wereldoorlog en hoeveel slachtoffers eiste deze oorlog op?
2. Hoe werd de Eerste Wereldoorlog vaak aangeduid en welke nieuwe aspecten kenmerkten deze oorlog ten opzichte van eerdere conflicten?
3. Welke belangrijke gebeurtenis vond plaats op 11 november 1918 en wat was het effect ervan op de oorlog?
4. Welke factoren lagen aan de basis van het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog, en hoe werd dit conflict vaak beschreven?
5. Hoe ontwikkelde het Europese bondgenootschapssysteem zich voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog?
6. Welke rol speelde België in het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog en waarom was de Belgische neutraliteit belangrijk?
7. Welke nieuwe militaire technieken en strategieën werden tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikt, en hoe hebben ze de manier van oorlog voeren veranderd?
8. Waarom wordt de Eerste Wereldoorlog vaak beschreven als de eerste industriële oorlog?
9. Hoe veranderde het optimisme en de patriottische houding aan het begin van de oorlog naarmate de oorlog vorderde?
10. Welke politieke en territoriale veranderingen kwamen voort uit de Eerste Wereldoorlog?
Opdrachten
1 - Kies een personage uit de tekst, zoals een soldaat in de loopgraven, een politiek leider of een dichter die de oorlog heeft meegemaakt. Schrijf een monoloog vanuit het perspectief van dit personage. Laat ze reflecteren op de oorlog, de veranderingen die ze hebben gezien en de impact ervan op hun leven en de wereld. Denk na over hoe hun ervaringen kritische vragen oproepen.
2 - Selecteer kernwoorden uit de tekst die de impact van de Eerste Wereldoorlog weerspiegelen, zoals "verwoesting," "nationale veranderingen," "technologische revolutie," etc. Gebruik deze woorden om een woordenwolk te maken waarin de visuele grootte van de woorden de mate van impact vertegenwoordigt. Reflecteer op welke aspecten van de oorlog het meest benadrukt worden en waarom.
3 - Schrijf drie alternatieve krantenkoppen die het begin, het verloop en het einde van de Eerste Wereldoorlog beschrijven vanuit verschillende perspectieven. Denk aan krantenkoppen die de oorlog als triomfantelijk, tragisch of transformerend voorstellen. Bespreek hoe de verschillende koppen de gebeurtenissen in een ander licht plaatsen. Je kunt deze opdracht combineren met de werkvorm KOP 5 (zie tabblad KOP 5).
4 - Stel je voor dat belangrijke personages uit de tekst Instagram-accounts hadden. Creëer een reeks fictieve Instagram-berichten met afbeeldingen en bijschriften van deze personages. Laat ze reflecteren op hun ervaringen tijdens de oorlog en hun kritische gedachten delen over politieke beslissingen en menselijke keuzes.
5 - Schrijf een of meer korte gedichten vanuit verschillende perspectieven: een soldaat, een burger, een politieke leider, een familielid van een soldaat, enz. Gebruik de gedichten om hun emoties, angsten en hoop tijdens de oorlog weer te geven en stel vragen over hoe individuen omgaan met conflict. Je kunt ook binnen een en hetzelfde gedicht meerdere personen aan het woord laten of met elkaar in gesprek laten gaan.