Ondanks de oorlog probeerden Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog toch Kerstmis te vieren. Het gaf hun een lichtpuntje bij alle tekorten en honger.
Bron Zo vierde Rotterdam kerst tijdens de Hongerwinter: ‘Ondanks ellende was er veel saamhorigheid’ | AD
Woordenschat
saamhorigheid, represailles, razzia, hongerwinter, ijzige greep, moraal, ontberingen, mortuarium, schamele
Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen welke impact de Hongerwinter had op de bevolking en op welke manieren mensen veerkracht toonden en samenwerkten.
Vragen
1. Hoe herinnert Simon Fousert zich de kerst van 1944?
2. Welke gebeurtenissen en omstandigheden hebben Rotterdam tijdens de oorlog beïnvloed?
3. Waarom kregen vooral de armere buurten in Rotterdam het moeilijk tijdens de Hongerwinter?
4. Wat moesten de moeders in Rotterdam tijdens de Hongerwinter alleen zien te rooien?
5. Wat voor werk deed de jonge Simon Fousert om te helpen tijdens de moeilijke periode?
6. Hoe wordt de kerstperiode in Rotterdam beschreven tijdens de Hongerwinter?
7. Wat was het effect van de voedselcrisis tijdens de Hongerwinter op de bevolking?
8. Welke bijzondere dingen werden gedaan om toch een kerstsfeer te creëren ondanks de moeilijke omstandigheden?
9. Hoe uitte de saamhorigheid zich in Rotterdam tijdens de Hongerwinter?
10. Hoe heeft de Hongerwinter de fysieke en mentale gezondheid van de bevolking beïnvloed?
Opdrachten
1 - Schrijf met de werkvorm one minute paper direct na het lezen van de tekst op wat je hebt onthouden. Je doet dat gedurende één minuut. Bespreek daarna met een klasgenoot wat de kern en de hoofdgedachte van de tekst is.
2 - Maak een samenvatting met de Cornell-methode. De methode is een logische manier van aantekeningen maken. Online wordt de methode op veel pagina's kort beschreven zoals hier: Makkelijk te leren notities met de Cornell methode – Plenda Prikbord.
3 - Maak een infographic waarin je laat zien wat belangrijk was in de tekst. Gebruik tekeningen, woorden en pijlen om duidelijk te maken wat er gebeurde en hoe mensen zich voelden. Bespreek je infographic met enkele klasgenoten en leg uit wat je hebt gemaakt.
4 - Laat de leerlingen zich voorstellen dat sociale media bestonden tijdens de Hongerwinter. Vraag hen om fictieve sociale media-berichten, foto's en hashtags te maken die de ervaringen en reacties van mensen in die tijd weergeven.
5 - Schrijf een kort verhaal dat zich afspeelt tijdens Kerstmis in de Hongerwinter. Laat in je verhaal zien hoe vindingrijk mensen waren om deze periode door te komen.