In de jaren '80 van de vorige eeuw ontdekte men langzaam maar zeker wat de nieuwe ziekte die opgang deed was. Het ging om aids. In een video blikt Nieuwsuur terug op de tijd dat aids opkwam.
Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat aids is, hoe het zich verspreidde, hoe mensen reageerden en wat we ervan hebben geleerd, om te begrijpen hoe ziekten grote invloed kunnen hebben op mensen en samenlevingen.
Woordenschat
Zie opdrachten.
Vragen
1. Wat veroorzaakte de opkomst van de aids-epidemie in de jaren tachtig?
2. Welke groepen werden het zwaarst getroffen door de verspreiding van hiv/aids in die tijd en waarom?
3. Hoe reageerden regeringen en gezondheidsorganisaties wereldwijd op de aids-epidemie in de jaren tachtig?
4. Wat waren enkele van de belangrijkste vooroordelen en stigma's rondom hiv/aids in die periode?
5. Welke rol speelden activisten en gemeenschappen bij het verhogen van bewustzijn over aids in de jaren tachtig?
6. Hoe heeft de medische wereld gereageerd op de uitdaging van hiv/aids in de jaren tachtig in termen van behandeling en preventie?
7. Welke belangrijke gedragingen of maatregelen werden aanbevolen om de verspreiding van hiv/aids tegen te gaan in de jaren tachtig?
8. Wat waren enkele van de grootste obstakels voor het bestrijden van de aids-epidemie in die tijd?
9. Hoe heeft de aids-epidemie onze kijk op ziekten en gezondheid veranderd?
10. Welke blijvende effecten heeft de aanpak van de aids-epidemie in de jaren tachtig gehad op gezondheidszorg en hoe we denken over ziekten?
Opdracht
Bespreek met enkele klasgenoten de ethische dilemma's en stigma's rondom hiv en aids destijds en nu. Hoe zijn deze veranderd? Zijn er nog steeds vooroordelen? Moeten we nog steeds voorlichting geven over respectvolle omgang met mensen met hiv? Vat jullie gesprek tenslotte in enkele zinnen samen om in een gesprek met de gehele klas jullie gedachten over dat onderwerp te kunnen delen.