Een steeds grotere groep Nederlanders noemt zich 'autonoom'. Ze koesteren groot wantrouwen tegenover de overheid. Deze groepen vormen volgens een rapport een groeiende dreiging voor de democratische rechtsorde. Onderzoekers gaan na wat de communicatie met deze groep belemmert en wat hierin kan helpen.
Een Vandaag | Hoe dring je door tot 'autonomen' met diepgeworteld overheidswantrouwen? 'Wie er te diep in zit, wijst alle hulp af'
Leerdoel
Je kunt uitleggen wat communiceren met groepen die diepgeworteld wantrouwen jegens de overheid koesteren, zoals de 'autonomen', complex maakt.
Woordenschat
rapport, autonomen, rechtsorde, soeverein, elite, genuanceerd, dilemma, heffing, afwegingen
Vragen
1. Wat zijn 'autonomen' en waarom worden ze gezien als een dreiging voor de democratische rechtsorde?
2. Wie doet onderzoek naar de groep 'autonomen' en wat zijn hun bevindingen?
3. Wat zijn de kenmerken van de groep 'autonomen' volgens onderzoeker Willemijn Kadijk?
4. Waarom zijn vooral kwetsbare mensen vatbaar voor de beweging van 'autonomen', volgens Kadijk?
5. Waarom is het belangrijk om vroegtijdig contact te leggen met mensen die zich identificeren als 'autonoom'?
6. Welke maatregelen worden genomen om 'autonomen' tot inkeer te brengen, volgens het Openbaar Ministerie?
7. Wat zijn de verontrustende conclusies van het rapport van de AIVD, NCTV en de Nationale Politie over 'autonomen'?
8. Wat zijn enkele zorgen met betrekking tot de kinderen van 'autonomen', volgens het rapport?
9. Wat zijn de mogelijke gevolgen van het weigeren van overheidsregistratie voor kinderen van 'autonomen'?
10. Hoe kunnen overheidsinstanties effectief communiceren met groepen die het gezag niet erkennen, volgens het onderzoek over 'autonomen'?
Opdrachten
2. Feedback - Vat de bron samen door feedback te geven aan iemand die een belangrijke rol in het nieuws speelt.
3. Beeldspraak - Leg de kern van de tekst uit door vijf spreekwoorden of gezegden te kiezen die de inhoud goed samenvatten. Test je keuze door de spreekwoorden olf gezegden aan een ander voor te leggen.
4. Andere schoenen - Vat de bron samen en stel je een bepaald standpunt voor door vanuit het perspectief van een betrokkene te reageren. Bijvoorbeeld als verslaggever, ooggetuige, gedupeerde, tegenstander of als woordvoerder van een organisatie.
5. Betoog - Vat de bron samen door een kort betoog te schrijven. Bedenk een stelling over het onderwerp. Onderbouw daarna jouw stelling door de volgende opbouw te gebruiken: stelling - argumenten vóór - argumenten die je tegen jouw stelling en argumenten in kunt brengen - weerlegging daarvan - een krachtige slotzin.
Of kies uit MNMweek | 50 werkvormen