Doorgaan naar hoofdcontent

Autonoom zijn, los van alles en iedereen


Een steeds grotere groep Nederlanders noemt zich 'autonoom'. Ze koesteren groot wantrouwen tegenover de overheid. Deze groepen vormen volgens een rapport een groeiende dreiging voor de democratische rechtsorde. Onderzoekers gaan na wat de communicatie met deze groep belemmert en wat hierin kan helpen. 


Leerdoel
Je kunt uitleggen wat communiceren met groepen die diepgeworteld wantrouwen jegens de overheid koesteren, zoals de 'autonomen', complex maakt.

Woordenschat
rapport, autonomen, rechtsorde, soeverein, elite, genuanceerd, dilemma, heffing, afwegingen

Vragen
1. Wat zijn 'autonomen' en waarom worden ze gezien als een dreiging voor de democratische rechtsorde?
2. Wie doet onderzoek naar de groep 'autonomen' en wat zijn hun bevindingen?
3. Wat zijn de kenmerken van de groep 'autonomen' volgens onderzoeker Willemijn Kadijk?
4. Waarom zijn vooral kwetsbare mensen vatbaar voor de beweging van 'autonomen', volgens Kadijk?
5. Waarom is het belangrijk om vroegtijdig contact te leggen met mensen die zich identificeren als 'autonoom'?
6. Welke maatregelen worden genomen om 'autonomen' tot inkeer te brengen, volgens het Openbaar Ministerie?
7. Wat zijn de verontrustende conclusies van het rapport van de AIVD, NCTV en de Nationale Politie over 'autonomen'?
8. Wat zijn enkele zorgen met betrekking tot de kinderen van 'autonomen', volgens het rapport?
9. Wat zijn de mogelijke gevolgen van het weigeren van overheidsregistratie voor kinderen van 'autonomen'?
10. Hoe kunnen overheidsinstanties effectief communiceren met groepen die het gezag niet erkennen, volgens het onderzoek over 'autonomen'?

Opdrachten

1. Doorvragen - Vat de bron samen door ongeveer vijf vragen te bedenken die je een betrokkene zou willen stellen. Bedenk wat diegene mogelijkerwijs zou kunnen antwoorden.

2. Feedback - Vat de bron samen door feedback te geven aan iemand die een belangrijke rol in het nieuws speelt.

3. Beeldspraak - Leg de kern van de tekst uit door vijf spreekwoorden of gezegden te kiezen die de inhoud goed samenvatten. Test je keuze door de spreekwoorden olf gezegden aan een ander voor te leggen.

4. Andere schoenen - Vat de bron samen en stel je een bepaald standpunt voor door vanuit het perspectief van een betrokkene te reageren. Bijvoorbeeld als verslaggever, ooggetuige, gedupeerde, tegenstander of als woordvoerder van een organisatie.

5. Betoog - Vat de bron samen door een kort betoog te schrijven. Bedenk een stelling over het onderwerp. Onderbouw daarna jouw stelling door de volgende opbouw te gebruiken: stelling - argumenten vóór - argumenten die je tegen jouw stelling en argumenten in kunt brengen - weerlegging daarvan - een krachtige slotzin.



Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zij...

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysie...

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan ...