Doorgaan naar hoofdcontent

Minder bereidheid om hoe dan ook te vaccineren


Vragen rondom vaccinatie die lang niet werden gesteld, klinken opnieuw. De terughoudendheid om in te enten baart zorgen over opleving van ziektes zoals mazelen en kinkhoest. Artsen doen hun best om het publiek te doordringen van het grote belang van veel gevaccineerden. 

NOS | De comeback van levensgevaarlijke ziektes 

Leerdoel
Je kunt toelichten waarom sommige ouders ervoor kiezen om hun kinderen niet te vaccineren en voorbeelden van misinformatie geven. 

Woordenschat 
immuniteit, epidemieën, pandemieën, vaccinatiegraad, vaccinatiedekking

Vragen
1. Wat zijn de voornaamste redenen waarom ouders ervoor kiezen om hun kinderen niet te laten vaccineren?
2. Welke rol speelt de verspreiding van misinformatie over vaccinaties in deze besluitvorming?
3. Hoe beïnvloedt het niet vaccineren van kinderen de algemene volksgezondheid en de immuniteit van de gemeenschap?
4. Wat zijn de potentiële gevolgen van het niet vaccineren voor kinderen en de samenleving als geheel?
5. Wat zijn de wetenschappelijke feiten rondom vaccinaties en hoe kunnen deze bijdragen aan een weloverwogen beslissing voor ouders?
6. Welke rol spelen gezondheidsinstanties en regeringen in het bevorderen van vaccinatie en het aanpakken van vaccinatieweigering?
7. Zijn er mogelijke maatregelen die kunnen worden genomen om vaccinatieweigering te verminderen en de vaccinatiegraad te verhogen?
8. Hoe kunnen we een balans vinden tussen individuele keuzevrijheid en collectieve verantwoordelijkheid als het gaat om vaccinaties?
9. Welke impact heeft het niet vaccineren op kwetsbare gemeenschappen, zoals mensen met een verzwakt immuunsysteem?
10. Wat zijn enkele succesverhalen van programma's of campagnes die vaccinatieweigering hebben verminderd en de vaccinatiegraad hebben verhoogd?

Opdrachten

1. Taboewoorden - Vat de bron samen door de inhoud met (een) ander(en) te bespreken. Iedere deelnemer krijgt twee of drie woorden die zij of hij niet mag gebruiken in het gesprek. Kies bij iedereen minimaal één woord dat voor het te bespreken onderwerp belangrijk is.

2. Venndiagram - Vat een bron samen door een tegenstelling die erin wordt genoemd te onderzoeken. Teken daarvoor drie cirkels die over elkaar heen vallen. In de buitenste twee schrijf je kenmerken van de twee tegengestelden op. In de middelste cirkel verzamel je overeenkomsten tussen de twee. 

3. Waar of niet waar - Noteer 10-15 uitspraken over de inhoud van de bron waarvan een deel niet waar is. Wissel de uitspraken uit met een klasgenoot en bepaal wat waar is en wat niet waar is.

4. Woordweb - Vat een bron samen door het onderwerp in het midden van een blad te zetten en daaromheen de deelonderwerpen te plaatsen. Beschrijf elk deelonderwerp in enkele zinnen in het woordweb. 

5. Stellingen - Vat een bron samen door een paar stellingen te bedenken.




Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zij...

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysie...

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan ...