Nut en gevaar van AI


In een tijd waarin artificiële intelligentie (AI) steeds meer terrein wint, rijzen er zowel zorgen als verwachtingen over de impact ervan op de arbeidsmarkt en bedrijfsvoering. Een recent onderzoek toont aan dat bijna vier op de tien Nederlanders vreest dat AI banen zal kosten. 

Elsevier Weekmagazine | Gaat AI banen kosten?

Leerdoel
Je kunt vertellen over de rol en impact van artificiële intelligentie (AI) voor ondernemers. 

Woordenschat
artificiële intelligentie (AI), generatieve AI, numerus fixus, toegevoegde waarde, business case, algoritme, hallucineerde, trendanalyse, ondernemer, ijsberg, opinie, machtsstrijd

Vragen
1. Wat zijn de zorgen van bijna vier op de tien Nederlanders over artificiële intelligentie (AI)?
2. Wat is de rol van Lisanne Brons bij Microsoft Nederland?
3. Hoe wordt AI steeds meer geïntegreerd in Microsoft 365?
4. Wat zijn voorbeelden van hoe AI bedrijven kan helpen op de werkplek?
5. Hoe heeft AI zich ontwikkeld sinds Theo van Vugt begon met zijn studie in 2003?
6. Welke toepassingen van generatieve AI worden genoemd in de tekst?
7. Hoe kunnen bedrijven profiteren van AI, volgens Lisanne Brons?
8. Wat zijn enkele uitdagingen die bedrijven moeten overwinnen bij het implementeren van AI?
9. Hoe benadrukt de tekst het belang van veiligheid rondom AI?
10. Hoe kan AI ook interessant zijn voor kleine ondernemers?

Opdrachten

1. BNN - Reageer op de bron door op te schrijven wat bekend voor je was, wat nieuw voor je was en wat je nieuwsgierig maakt.

2. Cartoon - Vat de bron samen in de vorm van een cartoon.

3. Cornellsamenvatting - Vat de bron samen door eerst bij kernwoorden notities (of tekeningen) te maken en daarmee uiteindelijk een korte samenvatting van de inhoud te maken. Kijk op de website van Vernieuwenderwijs voor een nadere uitleg: Leer aantekeningen te maken met de Cornell-methode - Leer.tips

4. Venndiagram - Vat de bron samen door een tegenstelling die erin wordt genoemd te onderzoeken. Teken daarvoor drie cirkels die over elkaar heen vallen. In de buitenste twee schrijf je kenmerken van de twee tegengestelden op. In de middelste cirkel verzamel je overeenkomsten tussen de twee.

5. Waar of niet waar - Noteer 10-20 uitspraken over de inhoud van de bron waarvan een deel niet waar is. Wissel de uitspraken uit met een klasgenoot en bepaal wat waar is en wat niet waar is.

Populaire posts