Doorgaan naar hoofdcontent

Docententip: Slow looking




Wil je het gesprek activeren en je leerlingen leren om scherp te observeren? Docent Frans Liesbeth Breek past hiervoor vaak vormen van 𝘀𝗹𝗼𝘄 𝗹𝗼𝗼𝗸𝗶𝗻𝗴 toe. Ze vraagt haar leerlingen om goed waar te nemen en zich te verplaatsen in wat en wie ze zien.

Liesbeth heeft haar werkvormen beschreven in verschillende artikelen. Hier zijn vier van haar methodes, waarvoor je alleen een (nieuws)foto nodig hebt die een verhaal vertelt:

𝟭 - 𝗦𝗲𝗲 - 𝗧𝗵𝗶𝗻𝗸 - 𝗪𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿

Bekijk en beschrijf achtereenvolgens wat je ziet, wat je denkt en wat je je afvraagt.

𝟮 - 𝗦𝘁𝗲𝗽 𝗶𝗻𝘀𝗶𝗱𝗲

Kies een foto waarop een persoon is afgebeeld. Schrijf een tekst vanuit deze persoon waarin je antwoord geeft op onderstaande vragen.

Wat kan deze persoon zien en voelen?

Wat zou deze persoon denken?

Wat zou belangrijk zijn voor deze persoon?

𝟯 - 𝗟𝗼𝗼𝗸 𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗺𝗲𝘀 𝘁𝘄𝗼

Kijk gedurende minstens 60 seconden naar de foto. Maak twee kolommen. Noteer in de linker kolom 10 woorden/zinnen die een aspect van de foto beschrijven. Kijk daarna opnieuw naar de foto en probeer nieuwe elementen te ontdekken. Voeg in de rechterkolom nog 10 woorden/zinnen aan jouw lijst toe.

𝟰 - 𝗪𝗵𝗮𝘁 𝗺𝗮𝗸𝗲𝘀 𝘆𝗼𝘂 𝘀𝗮𝘆 𝘁𝗵𝗮𝘁?

Bekijk de foto en beantwoord de volgende twee vragen: Wat gebeurt er op de foto? & Wat zie je op de foto waardoor je dit zegt?

De werkvormen zijn ontleend aan het artikel Een lesje Slow Looking: drie bedoelingen van onderwijs komen samen in 30 minuten.

𝗪𝗶𝗹 𝗷𝗲 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝘄𝗲𝘁𝗲𝗻 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘀𝗹𝗼𝘄 𝗹𝗼𝗼𝗸𝗶𝗻𝗴 𝗲𝗻 𝗵𝗼𝗲 𝗷𝗲 𝗱𝗶𝘁 𝗶𝗻 𝗷𝗲 𝗸𝗹𝗮𝘀 𝗸𝘂𝗻𝘁 𝘁𝗼𝗲𝗽𝗮𝘀𝘀𝗲𝗻? Lees dan deze blogs over en van Liesbeth:

Nivoz | Een lesje Slow Looking: drie bedoelingen van onderwijs komen samen in 30 minuten



Met toestemming overgenomen van VDLG

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.