Liesbeth heeft haar werkvormen beschreven in verschillende artikelen. Hier zijn vier van haar methodes, waarvoor je alleen een (nieuws)foto nodig hebt die een verhaal vertelt:
𝟭 - 𝗦𝗲𝗲 - 𝗧𝗵𝗶𝗻𝗸 - 𝗪𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿
Bekijk en beschrijf achtereenvolgens wat je ziet, wat je denkt en wat je je afvraagt.
𝟮 - 𝗦𝘁𝗲𝗽 𝗶𝗻𝘀𝗶𝗱𝗲
Kies een foto waarop een persoon is afgebeeld. Schrijf een tekst vanuit deze persoon waarin je antwoord geeft op onderstaande vragen.
Wat kan deze persoon zien en voelen?
Wat zou deze persoon denken?
Wat zou belangrijk zijn voor deze persoon?
𝟯 - 𝗟𝗼𝗼𝗸 𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗺𝗲𝘀 𝘁𝘄𝗼
Kijk gedurende minstens 60 seconden naar de foto. Maak twee kolommen. Noteer in de linker kolom 10 woorden/zinnen die een aspect van de foto beschrijven. Kijk daarna opnieuw naar de foto en probeer nieuwe elementen te ontdekken. Voeg in de rechterkolom nog 10 woorden/zinnen aan jouw lijst toe.
𝟰 - 𝗪𝗵𝗮𝘁 𝗺𝗮𝗸𝗲𝘀 𝘆𝗼𝘂 𝘀𝗮𝘆 𝘁𝗵𝗮𝘁?
Bekijk de foto en beantwoord de volgende twee vragen: Wat gebeurt er op de foto? & Wat zie je op de foto waardoor je dit zegt?
De werkvormen zijn ontleend aan het artikel Een lesje Slow Looking: drie bedoelingen van onderwijs komen samen in 30 minuten.
𝗪𝗶𝗹 𝗷𝗲 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝘄𝗲𝘁𝗲𝗻 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝘀𝗹𝗼𝘄 𝗹𝗼𝗼𝗸𝗶𝗻𝗴 𝗲𝗻 𝗵𝗼𝗲 𝗷𝗲 𝗱𝗶𝘁 𝗶𝗻 𝗷𝗲 𝗸𝗹𝗮𝘀 𝗸𝘂𝗻𝘁 𝘁𝗼𝗲𝗽𝗮𝘀𝘀𝗲𝗻? Lees dan deze blogs over en van Liesbeth:
- Nivoz | Een lesje Slow Looking: drie bedoelingen van onderwijs komen samen in 30 minuten
- Didactief | Executieve functies verbeteren met Slow Looking
- Versterk burgerschap in de klas met fotoproject - Leraar24
- Versterk burgerschap in de klas met fotoproject - Leraar24
Met toestemming overgenomen van VDLG