In deze werkvorm leren leerlingen kritisch na te denken over de betrouwbaarheid van nieuws en hoe dit gepresenteerd wordt. Ze krijgen de opdracht om een nieuwsartikel te analyseren en het vervolgens samen te vatten in een korte, pakkende nieuwsflits. Door de nieuwsflitsen te presenteren en met elkaar te bespreken, ontdekken ze hoe de manier van presenteren de perceptie van nieuws kan beïnvloeden.
1. Voorbereiding (5-10 min)
Verdeel de klas in kleine groepjes (3-4 leerlingen per groep). Elk groepje kiest of krijgt een nieuwsartikel van een betrouwbare nieuwsbron. Ze analyseren de belangrijkste informatie: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
2. Nieuwsflits (15 min)
De groepjes krijgen de opdracht om een korte en pakkende nieuwsflits te maken (max. 2 minuten). Dit kan op verschillende manieren:
- Als een nieuwslezer op tv (ze presenteren het als een live nieuwsuitzending).
- Als een radiobericht (audio-opname met sound effects).
- Als een social media post (een pakkend tekstje met afbeelding of korte video).
3. Presenteren (10-15 min)
Elk groepje presenteert hun nieuwsflits aan de klas. Na elke presentatie mag de klas korte vragen stellen of feedback geven.
4. Reflectie (5-10 min)
Bespreek samen:
- Wat maakt een nieuwsbericht betrouwbaar?
- Hoe wordt nieuws soms beïnvloed door de bron of manier van presenteren?
- Hoe belangrijk is het om nieuws uit verschillende bronnen te bekijken?