Doorgaan naar hoofdcontent

Prehistorisch 🦖 sommetje


Ook al is de vondst van een T-rex fossiel een bijzonderheid, onderzoekers kunnen wel berekeningen maken hoeveel er hebben geleefd. Hoe ze dat deden?

Bron

Woordenschat
de populatiedichtheid - de marge - warmbloedig - koudbloedig - de paleontoloog - de statistiek

Leerdoel
Ik kan de conclusies en de vragen van de onderzoekers noemen.

Opdracht 1 - Journaal
Je krijgt maximaal één minuut de tijd om het nieuws duidelijk uit te leggen in het journaal. Schrijf een korte tekst die je gaat gebruiken. Bepaal na het maken van de tekst of je het nieuws hiermee binnen de gestelde tijd kunt vertellen. Oefen een paar keer. Een aantal leerlingen krijgt de opdracht om (in afwezigheid van elkaar) een voor een de uitleg te geven.

Opdracht 2 - Stiftgedicht en ready made
Vat het artikel samen door een een van beide dichtvormen toe te passen. Bij een stiftgedicht lak je de tekst (digitaal) op een paar woorden na weg. Je zorgt dat de overgebleven woorden een klein gedicht vormen dat vertelt over het onderzoek. Bij een ready made zoek je een aantal woorden die al bij elkaar staan en die een gedicht zouden kunnen vormen. Je breekt de zin(nen) alleen zo op, dat het stukje tekst de vorm van een gedicht krijgt. Kies voor de ready made een stukje tekst dat goed de conclusies of de overgebleven vragen van de onderzoekers weergeeft.

Opdracht 3 - Tweet
Een museum vindt het nieuws zo belangrijk dat het een tweet wil sturen over het bericht. Schrijf een tekst van 140-280 tekens waarin je erover vertelt en kort beschrijft hoe de onderzoekers tot hun conclusies zijn gekomen.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.