Doorgaan naar hoofdcontent

De duurzaamheidshow - 12 maart

Op maandag 5 maart beginnen de leerlingen van Tiener College de voorbereidingen van De (eerste) duurzaamheidshow. Deze talkshow produceren zij tot de zomervakantie zes keer. Voor elke talkshow staan de onderwerpen en het materiaal op deze website. Iedere leerling leest al het materiaal en specialiseert zich in één onderwerp. Tijdens de talkshow heeft de leerling de rol van presentator, gast of publiek. De presentator bedenkt vragen over alle vijf onderwerpen en interviewt hierover zijn of haar vijf gasten. De leraar kiest de gasten. Iedere gast weet werkelijk alles over zijn of haar onderwerp. Het publiek kijkt, luistert, geniet en beoordeelt de inhoud en spreekvaardigheid van de presentator(en) en gasten. Maandag 12 maart maken de leerlingen van Tiener College in de klas voor de eerste keer De duurzaamheidshow.

Onderwerpen van De duurzaamheidshow van 12 maart (onder voorbehoud):


Vrije natuur Dieren in natuurgebieden extra voedsel geven, zeker in winterse tijden, of niet? De voorbije week woedde hierover een hevige discussie. Staatsbosbeheer pleit ervoor dieren niet bij te voeren. Veel dierenliefhebbers komen hiertegen in opstand. Lees meer


Plastic oceaan Fae uit Arkel en Mae uit Hardinxveld-Giessendam zijn enthousiaste zeilers. Ze doen wereldwijd mee aan races. Op hun zeilreizen zetten ze zich ook in voor een schone oceaan. Lees meer

Day Zero Zuid-Afrika heeft te kampen met grote droogte. Inwoners mogen beperkt water gebruiken. Als de regen de komende maanden uitblijft, moet de wateraanvoer mogelijk op slot. Zuid-Afrika spreekt van een naderende Day Zero. Lees meer


Niets verspillen Supermarkten moeten veel, nog bruikbaar voedsel wegdoen. Een supermarkt bedacht een slimme oplossing. Lees meer
Lengteverschil Een gekke gedachte misschien, maar een aantal wetenschappers zoekt een oplossing van klimaatproblemen niet in de omvang van de wereldbevolking, maar de lengte. We zouden zo samen minder consumeren, menen ze. Lees meer





Woordenschat:
tekst 1
de ecoloog = natuurwetenschapper (m.n. organismen en hun omgeving)
immens = onmetelijk, enorm
tekst 3
de compost = meststof uit plantaardig afval
zelfvoorzienend = zelf zorgen voor wat je nodig hebt
tekst 4
de formule = een bepaalde manier waarop een winkel zijn producten aanbiedt
quitte = zonder winst of verlies
tekst 5
de genetica = de erfelijkheidsleer







Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.