Doorgaan naar hoofdcontent

Indië-herdenking, deel van een omstreden geschiedenis

Op 15 augustus staan we in Nederland stil bij de Japanse overgave tijdens de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding van Indonesië, toendertijd een Nederlandse kolonie. Twee jaar na deze oorlog werd Indonesië zelfstandig van Nederland. Daarmee kwam een eeuwenlange, omstreden koloniale geschiedenis tot een einde.

Bron
AD Oorlog in Indië: 15 augustus 1945 wordt niet gevierd

Woordenschat
handelspost, handelsmonopolie, kolonisatie, archipel, azen, privilege, hiërarchie, interneren, tijdgeest, zelfbeschikkingsrecht, schoorvoetend, republiek, Wederopbouw, assimilatie 

Leerdoel
Ik kan de oorzaken, gevolgen en reacties op de dekolonisatie van Nederlands-Indië beschrijven.

Vragen
1. Wat veranderde er tijdens de Japanse bezetting in Nederlands-Indië?
2. Hoe werd de Indo-Europese groep tijdens de Japanse bezetting behandeld?
3. Wat begon direct na de Japanse overgave in Nederlands-Indië?
4. Wat was de houding van de Nederlandse regering na de Tweede Wereldoorlog ten opzichte van de kolonie Nederlands-Indië?
5. Wat was de reactie van de Nederlandse regering op de veranderde machtsverhoudingen in Nederlands-Indië?
6. Wat was de houding van Nederland ten opzichte van het zelfbeschikkingsrecht van koloniën na de Tweede Wereldoorlog?
7. Hoe duidde de Nederlandse strijdmacht de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog?
8. Waarom vertrokken circa 350.000 mensen naar Nederland na de veranderde machtsverhoudingen?
9. Hoe heeft de Japanse bezetting de koloniale waarden en machtsverhoudingen in Nederlands-Indië beïnvloed?
10. Wat zijn de mogelijke redenen waarom Nederland pas later, onder druk van de internationale gemeenschap, de onafhankelijke republiek Indonesië erkende na de Tweede Wereldoorlog?

Opdrachten

1 - Ooggetuige
Maak een audio-opname waarin je een monoloog voorleest van een Indonesische inwoner die getuige was van de Japanse bezetting en de daaropvolgende periode van dekolonisatie.

2 - Soldaat
Schrijf een kort verhaal waarin je een persoonlijk perspectief van een Nederlandse soldaat die in Nederlands-Indië diende tijdens de onafhankelijkheidsoorlog weergeeft, waarin je een van zijn of haar interne conflicten en morele dilemma's beschrijft.

3 - Mindmap
Maak een mindmap waarin je de oorzaken en gevolgen van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië in kaart brengt. Gebruik de tekst en eventueel aanvullend onderzoek om je mindmap te ondersteunen.

4 - Samenvatten en vergelijken
Laat de leerlingen individueel een samenvatting schrijven van de belangrijkste gebeurtenissen en ontwikkelingen die hebben geleid tot de onafhankelijkheid van Indonesië. Vervolgens kunnen ze hun samenvattingen vergelijken en bespreken om te zien welke informatie essentieel was en welke details mogelijk overbodig waren.

5 - Experts
Verdeel de klas in groepen en wijs elk groepje een specifiek aspect van de tekst toe, bijvoorbeeld de rol van de VOC, de Japanse bezetting of de onafhankelijkheidsstrijd. Maak in groepen een beknopte samenvatting van het toegewezen onderwerp. Presenteer de samenvatting aan de klas en bespreek wat het vooral vertelt over geschiedenis van Nederlands-Indië.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende