Doorgaan naar hoofdcontent

Kerstmis in oorlogstijd


Ondanks de oorlog probeerden Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog toch Kerstmis te vieren. Het gaf hun een lichtpuntje bij alle tekorten en honger.  


Woordenschat
saamhorigheid, represailles, razzia, hongerwinter, ijzige greep, moraal, ontberingen, mortuarium,  schamele

Leerdoel
Je kunt aan het einde van deze les uitleggen welke impact de Hongerwinter had op de bevolking en op welke manieren mensen veerkracht toonden en samenwerkten.

Vragen
1. Hoe herinnert Simon Fousert zich de kerst van 1944?
2. Welke gebeurtenissen en omstandigheden hebben Rotterdam tijdens de oorlog beïnvloed?
3. Waarom kregen vooral de armere buurten in Rotterdam het moeilijk tijdens de Hongerwinter?
4. Wat moesten de moeders in Rotterdam tijdens de Hongerwinter alleen zien te rooien?
5. Wat voor werk deed de jonge Simon Fousert om te helpen tijdens de moeilijke periode?
6. Hoe wordt de kerstperiode in Rotterdam beschreven tijdens de Hongerwinter?
7. Wat was het effect van de voedselcrisis tijdens de Hongerwinter op de bevolking?
8. Welke bijzondere dingen werden gedaan om toch een kerstsfeer te creëren ondanks de moeilijke omstandigheden?
9. Hoe uitte de saamhorigheid zich in Rotterdam tijdens de Hongerwinter?
10. Hoe heeft de Hongerwinter de fysieke en mentale gezondheid van de bevolking beïnvloed?

Opdrachten

1 - Schrijf met de werkvorm one minute paper direct na het lezen van de tekst op wat je hebt onthouden. Je doet dat gedurende één minuut. Bespreek daarna met een klasgenoot wat de kern en de hoofdgedachte van de tekst is.

2 - Maak een samenvatting met de Cornell-methode. De methode is een logische manier van aantekeningen maken. Online wordt de methode op veel pagina's kort beschreven zoals hier: Makkelijk te leren notities met de Cornell methode – Plenda Prikbord.

3 - Maak een infographic waarin je laat zien wat belangrijk was in de tekst. Gebruik tekeningen, woorden en pijlen om duidelijk te maken wat er gebeurde en hoe mensen zich voelden. Bespreek je infographic met enkele klasgenoten en leg uit wat je hebt gemaakt.

4 - Laat de leerlingen zich voorstellen dat sociale media bestonden tijdens de Hongerwinter. Vraag hen om fictieve sociale media-berichten, foto's en hashtags te maken die de ervaringen en reacties van mensen in die tijd weergeven.

5 - Schrijf een kort verhaal dat zich afspeelt tijdens Kerstmis in de Hongerwinter. Laat in je verhaal zien hoe vindingrijk mensen waren om deze periode door te komen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende