Doorgaan naar hoofdcontent

Kerstmis: Midden in de winternacht


Zou je nog kunnen vaststellen hoe het de nacht dat Jezus werd geboren toeging? Hoe koud het voor iedereen was die zich in de stal verzamelde bijvoorbeeld? In dit artikel wordt een poging gedaan om dat te achterhalen.

Bron 

Woordenschat 
reconstrueren - aanname - mondiale - fluctuaties - bekrachtigen - astronomische - uitsluitsel 

Leerdoel 
Ik kan de onderbouwing van het antwoord kort toelichten. 

Opdracht 1 - 7 zinnen samenvatting
Lees de tekst. Maak bij het lezen kort aantekeningen. Vat de tekst daarna samen met behulp van de woordenschat. Maak met elk woord een zin. Zorg dat de zeven zinnen de tekst goed samenvatten. Werk hierbij zonder de tekst te raadplegen. Gebruik alleen je aantekeningen. Kijk tot slot je samenvatting na met de tekst. 

Opdracht 2 - Aanvulzinnen
Vat de kern van de tekst samen door onderstaande zinnen aan te vullen en daarna in een logische volgorde te plaatsen. 

1. Keizer ...
2. ... herders ...
3. Het weer die nacht ...
4. De stal ...
5. ... te achterhalen ...
6. Een reconstructie ...
7. ... altijd gedacht dat ...
8. ... berekeningen ...

Opdracht 3 - Weerbericht van 25 december 0
Maak een korte video waarin je de inhoud van de tekst op een creatieve manier presenteert. 



Voor de een heiligschennis, voor de ander noodzakelijk kwaad. Elke Kerstmis duiken er wel een paar kerststallen op die een politiek statement maken. Zoals een vluchtelingenboot (2017) en Banksy´s Scar of Betlehem (2019) Voor de makers logisch: Jezus kwam op aarde om iets goeds teweeg te brengen, dan mag je met de kerststal ook misstanden aan de kaak stellen.

Bron
Trouw (2019) 
Een opzienbarende kerststal in de VS vraagt aandacht voor vluchtelingenproblematiek

Woordenschat
provoceren - sociaal-kritisch - de boventoon voeren - aanschouwelijk maken - vroom - de inclusiviteit - gecharmeerd

Leerdoel
Ik kan vertellen hoe en waarom kerststallen worden gebruikt voor politieke boodschappen.

Opdracht 1 - Bekend, benieuwd, bewaard
Vat de tekst samen door in drie kolommen te noteren wat jou al bekend was, wat je nieuwsgierig heeft gemaakt en wat je verder hebt onthouden.

Opdracht 2 - Infographic
Maak een infographic die de inhoud van de tekst laat zien. Bekijk eerst online een aantal voorbeelden. Let goed op het samenspel van tekst (info) en beeld (graphic).

Opdracht 3 - Emoticons
Vat de kern van het nieuws van de tekst samen in een aantal emoticons op je telefoon. Vraag een klasgenoot om die emoticons kort te verklaren. Doe hetzelfde met zijn/haar reeks emoticons.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende