Doorgaan naar hoofdcontent

Grotbewoners zonder klok


Vorige week liep een bijzonder experiment af. Onderzoekers lieten een groep mensen 40 dagen in afzondering in een grot leven. Ze waren benieuwd naar het gedrag dat de deelnemers zouden laten zien. 


Bron
AD Franse grotbewoners na veertig dagen weer buiten: ,,Alleen als je naar het toilet ging was je echt even alleen’’
METRO Franse grotbewoners zien na 40 dagen leven in duisternis weer daglicht

Woordenschat
AD
MRI-scan - sondes - biologische klok - her-synchroniseren
METRO luchtvochtigheid - gemonitord - sociale interacties - sensoren - biologische klok - slaapcycli

Leerdoel
Ik kan vertellen met welk doel en hoe het onderzoek plaatsvond.

Opdracht 1 - Grottekening
Stel je voor, je bent een van de deelnemers en maakt op de wand van een grot een tekening die het experiment uitlegt. Hoe beeldt je af waarom en hoe het onderzoek plaatsvond? Maak de tekening. Zonder tekst. Wissel je tekening na het maken uit met een klasgenoot en bespreek wat je ziet.

Opdracht 2 - Deelnemer?
Stel je voor, je krijgt de vraag of je wilt deelnemen in de volgende groep die in afzondering in de grot gaat leven. Wat zou je antwoord zijn? Schrijf een korte motivatie van enkele alinea's waarom je wel of niet zou willen meedoen.

Opdracht 3 - Een uur in de grot
Stel je voor, je mag als journalist een uur een kijkje nemen bij het experiment en de deelnemers. Beschrijf je ervaringen in enkele alinea's. Schrijf verhalend en vertel over een of meer deelnemers. Geef hun zelf namen en laat hen eventueel ook ana het woord komen.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.