Doorgaan naar hoofdcontent

Komende MNMweek | 22 t/m 25 april

De lessen van deze week gaan over bombardementen tijdens WO II (maandag), de populariteit van het koningshuis (dinsdag), de productie van munitie (woensdag) en AI en werkgelegenheid (donderdag).

maandag 22 april: WO II: Engelse en Amerikaanse bommen op Nederland
In de Tweede Wereldoorlog bombardeerden de geallieerden per vergissing ook delen van Nederlandse steden. In een serie podcasts wordt met ooggetuigen teruggekeken op deze gebeurtenissen. In de podcasts wordt besproken hoe het kon gebeuren, hoe nazi-Duitsland er gebruik van maakte en hoe de Nederlandse regering in Londen reageerde

NPO radio 1 | Bevriende bommen

Leerdoel
Je kunt uitleggen wat de impact van geallieerde bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland is geweest en wat herdenken van deze gebeurtenissen complex maakt.

dinsdag 23 april: Een koning is er om...
De populariteit van het Nederlandse koningshuis daalt al enige tijd. Redenen voor Nederlanders om er minder waarde aan te hechten zijn onder andere de kosten en twijfels bij nut en noodzaak. Een deel van de Nederlanders kiest liever een andere staatsvorm. Maar het afschaffen van de monarchie is volgens deskundigen een ingewikkeld proces. 

Een Vandaag (2023) | Waarom populariteit van 'koning van het volk' Willem-Alexander daalt: 'Niet te verklaren dat hij in rijkdom en weelde leeft'

Leerdoel
Je kunt uitleggen welke factoren bijdragen aan de dalende populariteit van het koningshuis in Nederland en wat mogelijke gevolgen en uitdagingen zijn die gepaard gaan met een afschaffing van de monarchie.

woensdag 24 april: Munitie van eigen makelij
Met de toenemende spanningen in de wereld wordt de roep om te investeren in defensie groter. Nederlandse munitie komt uit het buitenland. De vraag is of we die niet in Nederland moeten gaan produceren.


Leerdoel
Je kunt uitleggen welke standpunten in de video worden vertolkt ten aanzien van al dan niet produceren van munitie in Nederland. 

donderdag 25 april: Nut en gevaar van AI
In een tijd waarin artificiële intelligentie (AI) steeds meer terrein wint, rijzen er zowel zorgen als verwachtingen over de impact ervan op de arbeidsmarkt en bedrijfsvoering. Een recent onderzoek toont aan dat bijna vier op de tien Nederlanders vreest dat AI banen zal kosten. 

Elsevier Weekmagazine | Gaat AI banen kosten?

Leerdoel
Je kunt vertellen over de rol en impact van artificiële intelligentie (AI) voor ondernemers. 

Van vrijdag 26 april tot maandag 13 mei verschijnen er geen bijdragen i.v.m. de meivakantie. Op vrijdag 10 mei verschijnt een nieuw weekoverzicht.

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende