Doorgaan naar hoofdcontent

Drones domineren oorlog in Oekraïne


Oekraïne voert steeds vaker droneaanvallen uit op Russisch grondgebied, diepe in het Russische territorium, en richt zich daarbij voornamelijk op raffinaderijen en opslagdepots. De inzet van drones verandert de oorlogsvoering in sterke mate.  

Video: Nieuwsuur | Hoe drones de oorlog in Oekraïne veranderen

Leerdoel
Je kunt uitleggen welke impact de droneaanvallen hebben in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

Woordenschat
raffinaderijen, logistieke, destabiliseren, uitgevaardigd, strategische, veerkrachtig

Vragen 
1. Wat zijn de recente ontwikkelingen in het conflict tussen Oekraïne en Rusland?
2. Welke doelen worden door Oekraïne aangevallen tijdens haar droneaanvallen op Russisch grondgebied?
3. Hoeveel droneaanvallen heeft Oekraïne uitgevoerd op Russisch grondgebied in 2022, vorig jaar en in de eerste maanden van dit jaar?
4. Wat zijn de mogelijke doelstellingen van deze droneaanvallen volgens deskundigen?
5. Hoe reageert Rusland op de droneaanvallen van Oekraïne?
6. Wat is de reactie van experts op de impact van de droneaanvallen op de Russische oliesector?
7. Hoe zien deskundigen de effectiviteit van de droneaanvallen in Rusland?
8. Wat zijn de aantallen en capaciteiten van drones die door Oekraïne worden geproduceerd?
9. Wat zijn de gevolgen van de droneaanvallen voor de Russische oorlogsfinanciering?
10. Hoe beïnvloeden deze droneaanvallen het bredere geopolitieke landschap en de betrokkenheid van Europese landen bij het conflict?

Opdrachten

1. Aanvulzinnen - Vat de bron samen door tien zinnen te bedenken die incompleet zijn. De zinnen missen een of meer woorden of missen een begin of een einde. De tien zinnen moeten samen goed de inhoud van de bron samenvatten. Maak een antwoordenblad bij de tien zinnen. Wissel daarna uit met een klasgenoot en vul de zinnen van elkaar goed aan.

2. Dobbelen - Bespreek de bron en oefen met de 5w1h-vragen door met een (online) dobbelsteen te gooien. De getallen van de dobbelsteen staan voor: 1 = wie, 2 = wat, 3 = waar, 4 = wanneer, 5 = waarom en 6 = hoe. Stel (een ander) een vraag en geef (elkaar) antwoord. 

3. Hiaten - Bespreek de aspecten van het onderwerp waar de bron niet of niet voldoende antwoord geeft.

4. Mindmap - Vat de bron samen door de inhoud te tekenen en te beschrijven. 

5. Stellingen - Vat een bron samen door een paar stellingen te bedenken.



Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende