Doorgaan naar hoofdcontent

Leven in het tijdperk Rommel


Kringloopwinkels laten ons zien hoe we met spullen omgaan. Ze vertellen het verhaal van hoe we onze spullen zien, van vroeger tot nu. In een wereld waar we veel kopen en snel leven, zijn kringloopwinkels interessant. Ze laten zien hoe we spullen gebruiken, wat we belangrijk vinden, en hoe dat verandert. Kijkend naar kringloopwinkels zien we hoe onze koopgewoonten, smaak en wat we waardevol vinden, veranderen. Het gaat niet alleen om de spullen zelf, maar ook om hoe we ermee omgaan en wat dat zegt over onze samenleving.


Leerdoel
Je kunt uitleggen waardoor onze  consumptiecultuur verandert en je eigen relatie met spullen en consumptiegedrag benoemen.

Woordenschat
paradox, vergulde, perceptie, kallaxkast, globalisering, bestaanszekerheid, illusie, omloopsnelheid, fundamentele, kameraad, repair café, ambitie

Vragen
1. Wat is de essentie van onze relatie met spullen volgens de tekst?
2. Hoe wordt de verandering in perceptie van spullen beschreven in kringloopwinkels?
3. Wat waren de oorspronkelijke doelen van kringloopwinkels en hoe zijn ze geëvolueerd?
4. Hoe heeft de consumptiecultuur zich ontwikkeld volgens de tekst?
5. Welke rol speelden massaproductie en globalisering in deze ontwikkeling?
6. Wie was Ruud Schmidt en wat was zijn bijdrage aan de kringloopwinkelbeweging in Nederland?
7. Wat zijn enkele trends die Schmidt heeft waargenomen in de kringloopwinkels?
8. Hoe reflecteert het aanbod van spullen in kringloopwinkels de veranderingen in de samenleving?
9. Hoe worden spullen gezien als een tijdmachine volgens de tekst?
10. Wat zijn enkele overwegingen over de waarde en betekenis van spullen in de huidige samenleving volgens de tekst?

Opdrachten

1. One minute paper - Schrijf gedurende één minuut op wat je hebt onthouden van de bron. Vergelijk daarna jouw paper met dat van een of meer anderen.


2. Beeldspraak - Vat de tekst samen in vijf spreekwoorden of gezegden die de inhoud goed samenvatten. Test je keuze door de spreekwoorden aan een ander voor te leggen.

3. Reactie - Vat de bron samen door een reactie te schrijven. Geef in je reactie kort weer wat de bron over het onderwerp vertelt.

4. Venndiagram - Vat een bron samen door een tegenstelling die erin wordt genoemd te onderzoeken. Teken daarvoor drie cirkels die over elkaar heen vallen. In de buitenste twee schrijf je kenmerken van de twee tegengestelden op. In de middelste cirkel verzamel je overeenkomsten tussen de twee.

5. Waar of niet waar - Noteer 10-20 uitspraken over de inhoud van de bron waarvan een deel niet waar is. Wissel de uitspraken uit met een klasgenoot en bepaal wat waar is en wat niet waar is.



Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.

Vapen verovert de wereld (of hebben we allemaal onze goede voornemens?)

In het hart van de Chinese techstad Shenzhen, beter bekend als 'Vape Valley', onthult correspondent Roland Smid de onstuimige groei van de wereldwijde vapenindustrie. Ondanks toenemende beperkingen elders, blijven hier dagelijks miljoenen e-sigaretten van de band rollen in honderden fabrieken.  Bron RTL Nieuws |  Rondleiding in de vape-hoofdstad van de wereld: 'Als Nederland ze niet meer wil, verkopen we ze ergens anders' Leerdoel Je kunt na het lezen van de tekst uitleggen hoe vapes wereldwijd worden geproduceerd, hoe lokale regels de verkoop beïnvloeden en wat dit betekent voor verschillende landen. Woordenschat louche, afnemers, sinecure, licenties Vragen 1. Wat is de rol van Shenzhen in de wereld van vapes? 2. Wat zijn enkele kenmerken van de vape-industrie in China? 3. Wie is Frank Fan en welke rol speelt hij in de vape-industrie? 4. Wat zijn de gevolgen van lokale regelgeving op de verkoop van vapes? 5. Hoe reageert Frank Fan op verboden op vapes in verschillende