Doorgaan naar hoofdcontent

China zit met covid-vragen in de maag

 


China houdt nauwlettend de pers in de gaten. Burgerjournalistiek, waarbij burgers zelf het nieuws ter plekke verslaan, wordt zoveel mogelijk beteugeld en door staatsmedia weersproken. Nu iedereen wil weten hoe toch de covid-uitbraak totstandkwam in Wuhan is China uiterst voorzichtig met welk onderzoek dan ook.

Bron
NOS
 Een jaar na Wuhan: 'De waarheid mag niet aan het licht komen'

Woordenschat
de burgerjournalist - geïmplodeerd - de autoriteiten - de detentiecentra - de bevindingen - ongegrond - de staatsmedia - de loftrompet steken - de reprimande - in de waagschaal leggen - fundamentele 

Leerdoel
Ik kan de voorzichtigheid van China met vrije pers en covid-onderzoek verklaren.

Opdracht 1 - 5w1h
Vat de tekst samen door antwoord te geven op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?

Opdracht 2 - Opvattingen
Noteer welke opvattingen over persvrijheid, toezicht en vrijheid van meningsuiting in de tekst worden genoemd. Zet ze voor jezelf in volgorde van belangrijkheid. Licht op papier of mondeling toe waarom je die volgorde kiest.

Opdracht 3 - Uitdrukkingen en begrippen
Leg uit wat met de onderstaande uitdrukkingen en begrippen wordt bedoeld.
  1. de ogen en oren zijn (alinea 1)
  2. imploderen (alinea 3 en 4)
  3. achter slot en grendel zitten
  4. niet onopgemerkt blijven (alinea 5)
  5. aan het licht komen (alinea 8)
  6. de loftrompet steken (alinea 9)
  7. dankbaar referentiekader (alinea 9)
  8. sociale stabiliteit (alinea 10)
  9. in de waagschaal leggen (alinea 10)
  10. een gezond geweten hebben (alinea 11)
  11. zich opwerpen (als vrijwilliger) (alinea 11)
  12. het fundamentele recht (alinea 11)


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.