Doorgaan naar hoofdcontent

De zeearend is terug


Langzaamaan neemt het aantal zeearenden weer toe. Tegen de verwachting in, want de diversiteit in de natuur wordt minder en de verstedelijking neemt toe. Wat maakt dat de zeearend toch is begonnen terug te keren in ons land?

Bron

Woordenschat
de stek - intrigeren - de wederopstanding - ironisch - het ringproject - monotone - voor de wind gaan - de teloorgang - de biodiversiteit - een speling van het lot - de waterbuffer - de uiterwaarden 

Leerdoel
Ik kan de oorzaken voor de terugkeer van de zeearend beschrijven.

Opdracht 1 - Infographic
Het artikel beschrijft de gebeurtenissen die hebben geleid tot de terugkeer van de zeearend in Nederland. Laat de verschillende factoren die van invloed zijn in een infographic zien. Kies eerst welke belangrijke begrippen uit de tekst je opneemt in de infographic. Vertel daarna in tekeningen (iconen) bij deze begrippen hoe de zeearend weer kon terugkeren in ons land. Gebruik een beperkte hoeveelheid tekst zoals gebruikelijk in een infographic.

Opdracht 2 - Cartoon
Vertel het verhaal van de in Nederland terugkerende zeearend met een humoristische twist. Bedenk een scène waarin de zeearend de hoofdrol speelt. Zorg dat de scène goed laat zien welke factoren zorgden voor zijn terugkeer in ons land. Bedenk een grappige quote van de zeearend of iemand anders die meespeelt in de scène.

Opdracht 3 - Vlog
Maak een korte vlog (1 á 2 minuten) waarin je met beelden vertelt hoe de zeearend kon terugkeren. Geef de zeearend een stem en laat hem of haar als voice-over de beelden van commentaar voorzien.




Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.