Doorgaan naar hoofdcontent

Het regent zand in China

China heeft in steden te maken met zandstormen door de oprukkende woestijn en het verder uitdrogen van aangrenzend gebied. Peking wordt zo geteisterd door de gevolgen van vervuiling en oranje zandluchten. China doet verwoede pogingen om het zand in te dammen. 

Bron
RTL Nieuws 
Zandhappen in Peking: zwaarste zandstorm in tien jaar tijd

Woordenschat
als een tierelier - de apocalyps - de ontbossing - de bodemerosie - vechten tegen de bierkaai

Leerdoel
Ik kan de oorzaken van de zandstormen en de belangrijkste maatregelen toelichten.

Opdracht 1 - Emoticonsamenvatting
Maak na het lezen van de tekst en het bekijken van de video op je telefoon een samenvatting. Gebruik alleen emoticons. Wissel daarna telefoons uit met een klasgenoot en vertel met behulp van de emoticons van de ander hoe de zandstormen kunnen toenemen en wat het effect van de maatregelen van China is. Geef elkaar inhoudelijke feedback over de samenvatting.
 
Opdracht 2 - Tekenen & samenvatten
Vorm een tweetal en kies om beurten een begrip uit de tekst. Je tekent het begrip en laat de ander raden om welk begrip het gaat. De maximale tijd per begrip is 30 seconden. Leg na 6 á 8 beurten in totaal de tekeningen op tafel en schrijf samen een samenvatting van de tekst van 10-15 zinnen. 

Opdracht 3 - Dobbelen
Gooi met een (online) dobbelsteen en bepaal zo welke vraag je over de tekst moet bedenken. De vlakken van de dobbelsteen staan voor de 5w1h-vragen: 1 = wie, 2 = wat, 3 = waar, 4 = wanneer, 5 = waarom en 6 = hoe. Je kunt deze opdracgt individueel en met een groepje uitvoeren. Op Onlinedobbelsteen kun je met een digitale dobbelsteen gooien.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.