Wetenschappers zijn er in geslaagd met geavanceerde technieken een eeuwenoude gesloten brief te lezen. Openen van zulke brieven kun je maar beter niet doen, daarvoor zijn ze te ingenieus dichtgemaakt. Om nieuwsgierige ogen te weren. Als je de brief opent zonder te weten hoe hij is gesloten, maak je hem ongewtijfeld kapot.
Trouw Hoe deze ongeopende brief uit 1697 eindelijk werd ontcijferd. ‘Onze blijheid toen het gelukt was, is niet te omschrijven’
Woordenschat
de discipline - noeste arbeid - intrigerend - de sores
Woordenschat
de discipline - noeste arbeid - intrigerend - de sores
Leerdoel
Ik kan de gebruikte techniek uitleggen.
Opdracht 1 - 5w1h
Vat de tekst samen door de 5w1h-vragen te beantwoorden: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?
Opdracht 2 - Journaal
Je krijgt een halve minuut de tijd om als verslaggever in het journaal over dit nieuws te vertellen. Bedenk goed wat je gaat vertellen. Vertel een klasgenoot je verhaal en vraag je klasgenoot dat ook te doen. Geef elkaar feedback over de inhoud van de uitleg.
Opdracht 3 - Emoticons
Leg de gebruikte techniek uit met een reeks emoticons. Vraag een klasgenoot om met behulp van jouw emoticons te vertellen hoe de techniek werkt. Doe hetzelfde met de uitleg in emoticons van je klasgenoot. Geef elkaar feedback over de inhoud van de uitleg.
Lees meer over het onderzoek op de website van de Universiteit Utrecht.