Doorgaan naar hoofdcontent

IS tegenover de Taliban


Met de snelle inname van Afghanistan bleek hoe sterk vertegenwoordigd en machtig de Taliban in het land zijn. Met de aanslagen bij het vliegveld in Kabul bleek eens te meer de versplintering. Ook IS bestaat nog en eist een rol.

Bron 
NOS Islamitische Staat achter aanslagen Kabul? Dit is hoe groot IS daar is

Woordenschat 
hooggeplaatste - op voet van oorlog verkeren - refereert - tak - operatief - afvalligen - militanten - rivaliteiten - intentie 

Leerdoel 
Ik kan de strijd tussen IS en Taliban verklaren.

Opdracht 1 - One minute paper
Schrijf na het lezen van beide teksten op wat je weet over het onderwerp. Vorm daarna een tweetal en vertel aan elkaar over de tekst en video's wat je nog niet wist, wat je heeft verbaasd en waar je nieuwsgierig naar bent. 

Opdracht 2 - Vragen
1. Wat verwijt IS de Taliban?
2. Wat wordt bedoeld met afvalligen?
3. Waardoor heeft IS de voorbije tijd kunnen voortbestaan in Afghanistan?
4. Wat is volgens de tekst het belangrijkste doel van IS?
5. Wat zegt de Taliban te willen doen met IS?
6. Hoe zorgen zowel IS als de Taliban dat ze een aansprekende partij zijn voor strijders?
7. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van IS volgens de tekst?
8. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de Taliban volgens de tekst?

Opdracht 3 - Infographic
Maak met behulp van de tekst en de video's een infographic waarin de kenmerken van IS en Taliban laat zien.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.