Doorgaan naar hoofdcontent

Afval recyclen: doen we het goed en heeft het zin?


Loont je best doen op afvalscheiding wel de moeite? Of  wordt al ons afval uiteindelijk toch allemaal verbrand? Over nut en noodzaak van goed sorteren en recyclen bestaan de nodige fabeltjes. Wat gebeurt er nu echt? En hoe goed doen we het?

Bron
De Volkskrant
Wat gebeurt er met al ons gerecyclede afval?

Woordenschat

de broeikasgasuitstoot - materiaalstromen - haken en ogen - capaciteit - beste jongetje van de klas - gerecycled - sorteercentra - signaleerde - pact - verduurzamen - een zorgenkindje - heffing - kostendekkend

Leerdoel
Ik kan uitleggen wat goed gaat in de afvalrecycling en wat voor problemen in de verwerking kan zorgen.

Opdracht 1 - Deelonderwerpen en hoofdzinnen
De tekst telt elf alinea's,. Schrijf de nummers 1 tot en met 11 onder elkaar en noteer achter elk nummer het deelonderwerp van de alinea. Noteer daarna nogmaals de nummers 1 tot en met 11 onder elkaar. Schrijf daarachter de hoofdzin van elke alinea. Je kunt volstaan met het opschrijven van het eerste en het laatste woord van elke alinea. Zet een streepje tussen beide woorden.

Opdracht 2 - Poster
De tekst bevat veel informatie. Maak een poster waarop je die informatie kort, bondig en overzichtelijk presenteert. Zorg dat iemand door de poster in één oogopslag een voorstelling krijgt van de belangrijkste zaken in de tekst.

Opdracht 3 - Veelgestelde vragen
Maak een (digitale) flyer met veelgestelde vragen over afvalrecycling. Kies de zes belangrijkste vragen in de tekst en geef op alle zes vragen een kort antwoord.






Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.