Doorgaan naar hoofdcontent

Onderzoek naar Marinus van der Lubbe

Unknown photographer, Public domain, via Wikimedia Commons

Het blijft omstreden wat Nederlander Marinus van der Lubbe precies deed in Berlijn op 27 januari 1933. Feit is wel dat hij een grote verandering in gang zette met de brand die hij zou hebben gesticht in de Rijksdag. Het was de opmaat voor tal van arrestaties door het nationaalsocialistische regime in Duitsland.

Bron 
NOS Resten Rijksdagbrandstichter Marinus van der Lubbe onderzocht op sporen van drugs

Woordenschat 
apathische - serum - delier - toxicologisch - nationaalsocialisme - showproces 

Leerdoel 
Ik kan kort de historische rol van Marinus van der Lubbe beschrijven.

Opdracht 1 - Samenvatten met aanvulzinnen
Vat de tekst samen door de volgende zinnen aan te vullen en in een logische volgorde te zetten.
1. 1933 ...
2. Het nationaalsocialisme ...
3. Nu kijken we naar Marinus van der Lubbe ...
4. De brand ...
5. Zijn historische betekenis ...
6. Het onderzoek dat nu plaatsvindt ...
7. ... vragen over Marinus van der Lubbe.

Opdracht 2 - Vergelijk bronnen
Lees de tekst en zoek twee andere bronnen die verslag doen van dit nieuws. Vergelijk de drie bronnen met elkaar. Benoem op welke punten de bronnen elkaar aanvullen en op welke punten ze van elkaar afwijken of elkaar tegenspreken.

Opdracht 3 - Infographic
Vat de kern van de tekst samen in een infographic. Zorg dat de infographic in één oogopslag de belangrijkste zaken over het onderwerp laat zien. Beperk het gebruik van tekst.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.