Grote ophef over een schoolbesluit in de VS. Een directeur werd weggestuurd na een les over de David van Michelangelo.
Bron
Woordenschat
ultimatum - censuur - genitaliën - obsceen - conservatieve - genderidentiteit
Leerdoel
Ik kan de situatie kort beschrijven aan de hand van de 5w1h-vragen.
Opdracht 1 - Stille discussie
Voer een stille discussie. Hierbij discussier je met enkele klasgenoten op papier. Je spreekt nog niet met elkaar. Voer de discussie aan de hand van de volgende vragen:
- Wat is er aan de hand? Gebruik de 5w1h-vragen.
- Wat is de oorzaak van de discussie?
- Wat zou een oplossing kunnen zijn?
Vat tot slot (op het teken van de docent) de uitkomst van jullie discussie in maximaal twee zinnen samen.
Opdracht 2 - Perspectieven
Lees de tekst en vorm daarna een groep van drie leerlingen. Ieder van jullie schrijft een korte reactie op het artikel vanuit twee perspectieven. Verdeel de volgende zes perspectieven zo over de groep dat ze allemaal vertegenwoordigd zijn in jullie groep. Probeer je zo goed mogelijk in te leven hoe je vanuit deze perspectieven de gebeurtenissen zou kunnen zien. Noteer je gedachten kort en deel ze daarna met elkaar. Geef daarna samen antwoord op de vraag hoe jullie denken over de impact van AI in de nabije toekomst.
wit (feitelijk), rood (vanuit gevoel), groen (vanuit mogelijkheden), zwart (als advocaat van de duivel), geel (vanuit optimisme) of blauw (gericht op reflectie en overzicht)
Opdracht 3 - Discussies in het nieuws
Zoek naar een vergelijkbare situatie in het nieuws van het afgelopen halfjaar. Bespreek de situatie kort aan de hand van de 5w1h-vragen. Vergelijk de situatie daarna met de situatie rond de David van Michelangelo. Benoem verschillen en overeenkomsten die je ziet tussen de beide situaties.