Doorgaan naar hoofdcontent

Alles krijgt de goede naam - 1 -

Doelen:
O Ik kan de kern van het artikel Beroemde brief van Lincoln toch van zijn secretaris kort bespreken
O Ik kan de kernzin van een alinea bepalen
O Ik kan de kern van een alinea beschrijven

Woordenschat:
de bellettrie = schrijfkunst
vruchteloos = zonder resultaat
overweldigende = heel indrukwekkend
de republiek = een regeringsvorm met een president
de proclamatie = een openbare aankondiging of verklaring
linguïstisch = taalkundig
het pseudoniem = een schuilnaam
een facsimile = een replica of een kopie
fameuze = beroemde
eigenlijke = werkelijke

Lees het artikel Beroemde brief van Lincoln toch van zijn secretaris. Beantwoord daarna de vragen.

BK 1

1. Welke zin is de kern van alinea 1? 

2. Waarnaar verwijst het conflict (alinea 3)? 

3. Waarover gaat de brief van Lincoln? 

4. Werkt de techniek die ze toepassen altijd? 

5. Wat hebben J.K. Rowling en Jack the Ripper met het onderwerp te maken? 

GT 1

1. Wat vertelt de tekst over de historische waarde van de brief? 

2. Wat is het doel van het citaat (alinea 3)?

3. Waarom werd de brief ook gebruikt in Saving Private Ryan en bij de herdenking van 9/11?

4. Waarom konden wetenschappers de brief eerst niet onderzoeken?

5. Welke bewijzen wijzen Hay aan als schrijver?

HV 1

1. Leg uit waarom het ontbreken van het origineel mensen deed twijfelen aan Lincoln als auteur?

2. Wat maakte onderzoek naar de auteur tot nu toe weing of niet mogelijk?

3. Hoe werkt de methode van de universiteit van Manchester?

4. Welke twee concrete bewijzen noemt het artikel voor Hay? 

5. Wat maakt de techniek zeer betrouwbaar?

Lees hier de brief (Engels)
Bekijk hier een kopie van de brief

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.