Doorgaan naar hoofdcontent

Minuscuul onderzoek


Het is tijd dat we nog meer te weten komen over micro-organismen. Dat vinden wetenschappers die meewerken aan het nieuwe onderzoeksproject UNLOCK. Ze willen veel meer kennis over microben ontsluiten zodat we nog meer slim gebruik kunnen maken van het (vuile) werk dat ze kunnen opknappen. Lees meer in het artikel ‘In onze darmen zitten meer micro-organismen dan er in het universum sterren zijn’.

Woordenschat
▢ de microbe
▢ gisten
▢ het micro-organisme
▢ de bioreactor
▢ fermenteren
Leerdoel 
▢ Ik kan voorbeelden geven van hoe we belangrijke kenmerken van microben gebruiken in onze leefomgeving

Opdrachten

A Vragen
1. Welke kenmerken van microben noemt de tekst?
2. Welke functie vervullen ze in onze darmen?
3. Welke bestaande toepassingen van microben noemt de tekst?
4. Wat zijn de belangrijkste redenen om nog meer werk te maken van onderzoek naar microben?
5. Wat zijn de vragen die de onderzoekers willen gaan beantwoorden?

B Poster
Vat de kern van de tekst (bijvoorbeeld kenmerken, adviezen, keuzemogelijkheden) samen op een poster. Zorg dat je de informatie overzichtelijk maakt door een goede verdeling. Bepaal goed in hoeverre je omwille van de duidelijkheid gebruikmaakt van afbeeldingen, kleuren, lettertypen en lettergroottes e.d.

C Quiz
Maak een quiz van 10 á 15 meerkeuzevragen over de tekst. Zorg dat je vraagt naar alle aspecten die de tekst behandelt.

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.