Markten in de binnensteden worden nog maar door een select publiek bezocht. Jongeren zie je hier niet. De markt past niet bij hun stijl van leven. Een marktkoopman spreekt over een ´pastageneratie´ die de tijd niet neemt voor de markt.
Bron
NOS ´De pastageneratie heeft op de markt niks te zoeken´
Woordenschat
het tij keren - aanwas - vergrijst - beaamt - arbeidsparticipatie -instituut - cultureel erfgoed
Leerdoel
Ik kan de afnemende aandacht voor de markt verklaren.
Opdracht 1 - Schema oorzaak en gevolg
Het artikel geeft een verklaring voor de afnemende aandacht, zeker onder jongeren, voor de markt. Maak een schema waarin je de verschillende oorzaken op een logische en overzichtelijke manier verzamelt.
Opdracht 2 - Generatie X
In het artikel wordt een poging gedaan de behoeften en de wensen van jongeren te duiden. Reageer op wat er over jongeren wordt geschreven en geef zelf een omschrijving van wat jongeren als het om gewoonten, behoeften en wensen gaat gemeen hebben. Vind je de omschrijving ´pastageneratie´ bijvoorbeeld terecht, of zou je jouw generatie een heel andere naam geven?
Opdracht 3 - Plan
Maak op basis van het artikel een plan om de markt aantrekkelijk te maken voor jongeren. Presenteer je adviezen in een passende vorm. Denk aan bijvoorbeeld een poster, een vlog of een mondelinge presentatie.