Doorgaan naar hoofdcontent

Collectie niet oké, museum dicht: misschien een beetje te woke?


Hoe hard moet je het verleden beoordelen als het om kunst en archeologie gaat. Steeds vaker wordt de discussie gevoerd of je objecten van 'foute' kunstenaars, politici, militairen, zeevaarders en ontdekkingsreizigers wel moet willen laten zien als museum. In Engeland ging een tentoonstelling voorlopig helemaal dicht. Er moet schoon schip gemaakt worden, vinden ze daar, voordat de expositie weer kan worden getoond.

Bron 

Woordenschat 
farmaceut - anatomische -  exotisch - gemarginaliseerd - depot - stereotypen 

Leerdoel 
Ik kan de overwegingen van het museum kort bespreken. 

Opdracht 1 - Stille discussie
Lees de tekst. Maak daarna een groep van vier leerlingen. Voer een stille discussie over de vraag wat het museum zou moeten doen. 

Opdracht 2 - Uitleg voor museumpubliek
Schrijf een korte uitleg over de reden dat het museum de vaste tentoonstelling sluit. Maak gebruik van de argumenten in de tekst maar zorg voor een korte, bondige tekst. Richt de uitleg aan het museumpubliek. Geef de uitleg zo vorm dat hij door het museum voor bezoekers kan worden opgehangen. 

Opdracht 3 - Flyer
Stel, het museum wil na de heropening bezoekers graag met een flyer bewust maken van zijn keuzes. Niet alles komt meer in het museum en als er context nodig is geeft het museum die. Ontwerp een aantrekkelijke flyer waarop je het standpunt en de argumenten van het museum duidelijk maakt. Je bepaalt zelf de vorm en het formaat van de flyer. Zorg met de totale vormgeving dat de flyer graag gelezen wordt. 



Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.