In deze column reflecteert de schrijver op de geschiedenis en de impact van plastic tasjes. Ooit beschouwd als een milieuvriendelijke oplossing, zijn ze nu symbool geworden van de vervuiling die plastic met zich meebrengt. Door deze evolutie te beschrijven, vraagt de schrijver aandacht voor de gevaren van overmatig plasticgebruik en de dringende behoefte aan verandering.
Leerdoel
Je kunt de tekst analyseren door de belangrijkste thema's en argumenten van de schrijver vast te stellen.
Woordenschat
plastificering, kruidenier, plasticsoep, microplastics, verdrag, obesitas, agrarisch, in aanlegVragen
1. Wat bedoelt de schrijver met de titel van de column?
2. Waarom blikt hij terug naar begin jaren zeventig van de vorige eeuw?
3. Wat bedoelt hij met plastificering?
4. Wat bedoelt hij met de zin: "Met gelukkig hier en daar nog wat ruimte voor groen, poëzie, echte emoties, muziek en mensen die op zoek zijn naar liefde in een B&B, een camper of een agrarisch bedrijf"?
5. Wat bedoelt hij met de zin: "Wij, de mens, zijn elke keer weer in staat iets te creëren waar we zelf aan kunnen bezwijken, terwijl het in aanleg zo’n goed idee was"?
6. Wat is de hoofdgedachte van de column?
7. Waar geeft de schrijver zijn mening?
8. Welke argumenten gebruikt hij hierbij?
9. Welke kenmerken van een column laat deze tekst zien?
Opdrachten
1. Schrijf een korte samenvatting van de column in maximaal 5 zinnen. Geef aan wat de schrijver probeert te vertellen.
2. Welke emoties roept de tekst bij je op? Noteer drie gevoelens die je had tijdens het lezen en leg kort uit waarom.
3. Schrijf in antwoord op de column een eigen column. Wat zou je de schrijver willen zeggen?
4. Schrijf een korte column over een onderwerp naar keuze dat jij belangrijk vindt. Gebruik een persoonlijke ervaring of mening en probeer een boodschap over te brengen, net zoals de schrijver van de column.
10. Welke kenmerken van een column ontbreken?
1. Schrijf een korte samenvatting van de column in maximaal 5 zinnen. Geef aan wat de schrijver probeert te vertellen.
2. Welke emoties roept de tekst bij je op? Noteer drie gevoelens die je had tijdens het lezen en leg kort uit waarom.
3. Schrijf in antwoord op de column een eigen column. Wat zou je de schrijver willen zeggen?
4. Schrijf een korte column over een onderwerp naar keuze dat jij belangrijk vindt. Gebruik een persoonlijke ervaring of mening en probeer een boodschap over te brengen, net zoals de schrijver van de column.