Werkvorm op vrijdag: "Streep als een dictator"
Deze werkvorm maakt leerlingen bewust van de ruimte die er is in onze persvrijheid en laat hen ervaren wat binnen een dictatuur niet wordt toegestaan in media. Deze werkvorm is ontwikkeld door: Nieuws in de klas.
1. Kies een land en rol
Stel je voor dat je de dictator bent van een land naar keuze.
Bedenk welke waarden en regels jij als dictator belangrijk vindt.
2. Verzamel een krant
Pak de krant van vandaag of een online nieuwsbron.
Blader door de artikelen en bekijk welke onderwerpen worden besproken.
3. Selecteer vijf artikelen
Kies vijf artikelen die volgens jou niet in ‘jouw’ krant thuishoren.
Baseer je keuze op wat je als dictator wilt onderdrukken of censureren (bijvoorbeeld kritiek op de overheid, vrije meningsuiting of bepaalde maatschappelijke thema's).
4. Schrap de artikelen
Zet een duidelijke streep door de gekozen artikelen of markeer ze digitaal.
5. Geef een onderbouwing
Leg bij elk geschrapt artikel uit waarom het niet in jouw krant mag verschijnen.
Denk na over hoe censuur invloed heeft op de samenleving en of dit positieve of negatieve gevolgen heeft.
6. Reflectie
Bespreek met klasgenoten of in een groep wat de gevolgen zijn van censuur in de media.
Denk na over de impact van persvrijheid en hoe dit verschilt in democratische en dictatoriale landen.