De afgelopen week was er een klimaattop in Glasgow. Wereldleiders verzamelen zich met ministers en naaste medewerkers om wereldwijd tot overeenstemming te komen van een verregaande aanpak van de klimaatproblemen. Komende week gaat de top verder. De vraag is of er een hoopvolle uitkomst volgt aan het einde van de tweede en laatste week.
Bron
RTL Nieuws Wat kunnen we verwachten van de klimaattop in Glasgow?
Woordenschat
in de volksmond - plannen gesmeed - aanvliegen - onder de paraplu van - item - reductie - fonds - herbevestigd - stabiliteit - broeikasgassen - over de brug komen - er op gebrand zijn - dynamiek - kommer en kwel - verstek laten gaan
Woordenschat
in de volksmond - plannen gesmeed - aanvliegen - onder de paraplu van - item - reductie - fonds - herbevestigd - stabiliteit - broeikasgassen - over de brug komen - er op gebrand zijn - dynamiek - kommer en kwel - verstek laten gaan
Leerdoel
Ik kan uitleggen wat belangrijke ambities zijn bij de klimaattop en wat belangrijke belemmeringen zijn bij het maken van afspraken.
Opdracht 1 - Vragen
1. Waarom werkt Nederland bij de top samen met de andere EU-lidstaten?
2. Wat wordt bedoeld met het huiswerk in alinea 4?
1. Waarom werkt Nederland bij de top samen met de andere EU-lidstaten?
2. Wat wordt bedoeld met het huiswerk in alinea 4?
3. Wat zijn volgens de tekst de meest gewenste klimaatafspraken?
4. Waardoor kan de top en het maken van afspraken gevaar lopen?
5. Wat doen landen om hun ambities kracht bij te zetten?
6. Hoe denken de sprekers in de tekst over de kans op succes tijdens de top?
7. In hoeverre laat de schrijver van de tekst zich hier over uit?
Opdracht 2 - Emojisamenvatting 🛫🌇🌳⏳
Lees de tekst en vat daarna elke vraag in de tekst samen met enkele emoji's. Gebruik de tekst als het even kan niet bij deze opdracht. Wissel deze samenvatting daarna uit met een klasgenoot. Schrijf bij de samenvatting van elke vraag wat jij denkt dat er wordt verteld met de emoji's. Doe dat zonder gebruik te maken van de tekst. Bespreek daarna de opgeschreven antwoorden met elkaar. Gebruik de tekst om de samenvattingen en antwoorden te controleren op juistheid en volledigheid.
Opdracht 3 - Synoniemen.
Geef een synoniem voor de volgende woorden:
- reductie (alinea 4)
- items (alinea 5)
- agenda (alinea 5)
- overall (alinea 8)
- stabiliseren (alinea 10)
- uitstoter (alinea 12)
- uitfaseren (alinea 14)
- trits (alinea 18, grijs)
- dynamiek (alinea 20)
- kommer en kwel (alinea 21)
- degradeert (alinea 22)
- verstek laten gaan (alinea 22)
- items (alinea 5)
- agenda (alinea 5)
- overall (alinea 8)
- stabiliseren (alinea 10)
- uitstoter (alinea 12)
- uitfaseren (alinea 14)
- trits (alinea 18, grijs)
- dynamiek (alinea 20)
- kommer en kwel (alinea 21)
- degradeert (alinea 22)
- verstek laten gaan (alinea 22)
- zwaargewichten (alinea 23)