Doorgaan naar hoofdcontent

Menu van de toekomst


Bron
RTL Nieuws
Eten van de toekomst: een broodje zwarma en een slakkenworst

Woordenschat
contacteren - reststromen - innovatieve - uitbesteed - textuur - reguliere - proteïnes - detecteert

Leerdoel 
Ik kan de aanleiding voor de ontwikkeling van nieuw voedsel toelichten en de belangrijkste obstakels voor de makers noemen.

Opdracht 1 - Vragen
1. Wat wordt bedoeld met de woorden contacteren, reststromen en textuur?
2. Wat zijn volgens de tekst belangrijke redenen om ander voedsel te ontwikkelen?
3. Wat zijn belangrijke belemmeringen in de productie?
4. Wat zijn belangrijke belemmeringen in de verkoop?
5. Wat zijn de deelonderwerpen van de tekst?
6. Wat is het doel van de tekst?
7. In hoeverre is de schrijver bij jou geslaagd in dat doel?

Opdracht 2 - Emoticon 🐌 samenvatting 
Lees de tekst en vat hem daarna samen in 5-10 emoticons. Wissel de samenvatting uit met een klasgenoot en schrijf bij elke emoticon in één zin op naar welke inhoud deze emoticon verwijst. Noteer onder de samenvatting welke informatie uit de tekst nog ontbreekt. Voer de opdracht uit zonder gebruik te maken van de tekst. 

Opdracht 3 - Reportage
Zoek online naar recente berichten over de ontwikkeling van innovatieve producten. Kies er twee uit en maak een korte reportage (audio of video) waarin je over beide vertelt. Zorg dat je reportage niet langer dan 1-2 minuten duurt. Wissel je reportage uit met een klasgenoot en geef elkaar feedback over inhoud en presentatie.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.