Doorgaan naar hoofdcontent

Gaan we leven in 3D?


Facebook kondigde onlangs aan te gaan investeren in allerlei veelbelovende 3D-toepassingen. Als we hun voorspellingen mogen geloven, leven we over enige tijd met één been in de echte wereld en één been in een virtuele wereld.

zie opdracht

Leerdoel 
Ik kan toelichten wat van metaverse wordt verwacht.

Opdracht 1 - Leenwoorden
In de video worden veel Engelse woorden gebruikt. Bekijk de video en noteer deze woorden. Bedenk daarna een goed Nederlands alternatief voor elk woord. Alleen als je echt geen ander woord weet te bedenken, omschrijf je het Engelse woord in enkele woorden.

Opdracht 2 - Dobbelen
Voer de volgende opdracht uit met 2-3 klasgenoten.
Stel elkaar 5w1h-vragen over de video. Gebruik daarbij een dobbelsteen of noem om beurten een getal. De stippen op de dobbelsteen of het getal verwijst naar:
wie
wat
waar
wanneer
waarom 
hoe
Stel net zo lang vragen tot alle belangrijke zaken uit de video aan bod zijn gekomen. De vragensteller wijst iemand aan die als eerste antwoord geeft op de vraag. Daarna mogen de anderen het antwoord aanvullen.

Opdracht 3 - Vooruitkijken
Bespreek met een of meer klasgenoten hoe je tegen alle mogelijke toepassingen van 3D aankijkt. Wat lijkt je interessant en aantrekkelijk? Wat zijn volgens jullie mogelijke nadelen? Presenteer daarna het belangrijkste uit jullie gesprek in maximaal één minuut aan de klas. 

Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.