Als het jaar bijna voorbij is, is het tijd de balans op te maken. Wat was het voor een jaar? Welk nieuws was het afgelopen jaar vooral belangrijk? Welk nieuws gaat deel uitmaken van de canon van onze geschiedenis?
Opdracht 1 - Nieuws van het jaar
Vorm een groep met 2-3 klasgenoten en ga op zoek in het voorbije nieuws van MNMweek en nieuwswebsites. Maak gebruik van de jaaroverzichten die online verschijnen. Selecteer belangrijke gebeurtenissen in het afgelopen jaar en maak een top 3. Presenteer het nieuws op een poster. Bekijk daarna de posters van de andere groepen. Na het bekijken van de posterpresentaties bespreek je met de klas welk nieuws vooral deel zal gaan uitmaken van de canon van onze geschiedenis.
Opdracht 2 - Verkiezing
Als het mogelijk is, kun je met de klas het nieuws van het jaar kiezen. Je krijgt daarvoor een stembiljet met de mogelijkheid om een of meer gebeurtenissen uit het voorbije jaar te kiezen. Laat daarna door een paar leerlingen in de klas de stembiljetten verwerken en een overzicht maken van welke gebeurtenissen het meest werd genoemd. Bespreek wat je nog weet over de meest gekozen nieuwsfeiten.