Onderzoekers hebben door het onderscheppen van walvispoep hun kennis van het plastic probleem in de wereldzeeën aanzienlijk verrijkt. In onderstaande teksten lees je hoe ze te werk gaan.
Bron
Leidsch Dagblad
Poep toont aan: walvissen eten 3 miljoen microplastics per dag
Lees ook het bericht dat de universiteit van Leiden over het onderzoek schreef.
Walvispoep onthult plasticprobleem: 3 miljoen microplastics per dag
Woordenschat
krill - plankton - watermonsters - walvissafari - concentraties - microplastics - nanoplastics
Leerdoel
Ik kan kort vertellen hoe het onderzoek wordt uitgevoerd en wat het tot nu toe heeft aangetoond.
Opdracht 1 - Zinnen
Vul de onderstaande tien zinnen aan en bepaal daarna in welke volgorde ze logischerwijs moeten komen te staan.
1. Krill en plankton ...
2. De walvissen ...
3. Toch denken de onderzoekers ...
4. Niet geheel onverwacht ...
5. Vervolgonderzoek ...
6. Het onderzoekt maakt duidelijk dat ...
7. Zorgelijk is ...
8. De aanpak van de onderzoekers ...
9. Ook hebben de walvissen ...
10. De plastics in zee ...
Opdracht 2 - Toetsvragen
Bedenk een toets en wissel die daarna uit met een klasgenoot. Je toets bevat twaalf vragen. In de toets stel je tweemaal een vraag naar wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Opdracht 3 - Informatieposter
Ontwerp een (digitale) posters voor het klaslokaal waarop je het probleem en het onderzoek duidelijk uitlegt.
Leidsch Dagblad
Poep toont aan: walvissen eten 3 miljoen microplastics per dag
Lees ook het bericht dat de universiteit van Leiden over het onderzoek schreef.
Walvispoep onthult plasticprobleem: 3 miljoen microplastics per dag
Woordenschat
krill - plankton - watermonsters - walvissafari - concentraties - microplastics - nanoplastics
Leerdoel
Ik kan kort vertellen hoe het onderzoek wordt uitgevoerd en wat het tot nu toe heeft aangetoond.
Opdracht 1 - Zinnen
Vul de onderstaande tien zinnen aan en bepaal daarna in welke volgorde ze logischerwijs moeten komen te staan.
1. Krill en plankton ...
2. De walvissen ...
3. Toch denken de onderzoekers ...
4. Niet geheel onverwacht ...
5. Vervolgonderzoek ...
6. Het onderzoekt maakt duidelijk dat ...
7. Zorgelijk is ...
8. De aanpak van de onderzoekers ...
9. Ook hebben de walvissen ...
10. De plastics in zee ...
Opdracht 2 - Toetsvragen
Bedenk een toets en wissel die daarna uit met een klasgenoot. Je toets bevat twaalf vragen. In de toets stel je tweemaal een vraag naar wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Opdracht 3 - Informatieposter
Ontwerp een (digitale) posters voor het klaslokaal waarop je het probleem en het onderzoek duidelijk uitlegt.