Kort voor de zomervakantie werd bepaald dat politie en andere overheidsfunctionarissen geen religieuze symbolen meer mogen dragen. Daarmee zijn het keppeltje en de hoofddoek bijvoorbeeld in de ban bij politie. Tegenstanders van zo'n verbod vragen zich hardop af of iemands neutraliteit niet meer een zaak van het hart is dan van zo'n symbool.
Woordenschat
keppel, kruisjes, geloofs- en levensovertuigingen, religieuze neutraliteit, motie, inclusief, polariserend, Angelsaksische wereld, beleidswijziging, diversiteit, politievakbond, opsporingsambtenaren (boa’s), neutraal, migratieachtergrond
Leerdoel
Ik kan voorbeelden geven van argumenten in de discussie over religieuze uitingen.
Vragen
1. Wat is het definitieve verbod dat Minister Dilan Yeşilgöz wil toevoegen aan de nieuwe kledingvoorschriften voor politieagenten in uniform?
2. Waarom wil de minister de "religieuze neutraliteit" expliciet opnemen in de Kledingregeling van de politie?
3. Welke politicus pleitte voor het verbod op religieuze uitingen bij politieagenten, en werd deze motie gesteund door een meerderheid in de Tweede Kamer?
4. Hoe reageert de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme op het voorgestelde verbod?
5. Welke landen in de Angelsaksische wereld staan het dragen van hoofddoeken, keppels of tulbanden toe voor politieagenten?
6. Waarom voeren deze landen een beleidswijziging door om religieuze uitingen toe te staan bij politieagenten?
7. Waarom is politievakbond ACP blij met het besluit van het verbod?
8. Hoe lang wordt er al gedebatteerd over het al dan niet dragen van religieuze uitingen door politieagenten en buitengewoon opsporingsambtenaren in uniform?
9. Wat waren de plannen van de Amsterdamse politietop met betrekking tot het toestaan van een hoofddoekje als onderdeel van het politie-uniform en welke kritiek ontvingen ze op deze plannen?
10. Waarom wilden ze meer agenten met een migratieachtergrond werven?
Opdrachten
1 - Postersamenvatting
Ontwerp een poster die de argumenten voor en tegen het verbod op een visueel aantrekkelijke manier weergeeft.
2 - Brief
Schrijf een brief aan Minister Dilan Yeşilgöz waarin je jouw mening over het verbod op religieuze uitingen uit en vragen stelt over de motivatie achter het besluit.
3 - Perspectief van betrokkenen
Schrijf een fictief interview met een politieagent die persoonlijk betrokken is bij het verbod op religieuze uitingen en laat hem/haar de gevolgen van het besluit bespreken.
4 - Debat
Organiseer een mini-debat in de klas, waarbij leerlingen willekeurig een standpunt krijgen toegewezen en argumenten moeten bedenken om hun positie te verdedigen inzake het verbod.
5 - Alternatieve oplossingen
Bedenk vijf alternatieve oplossingen die de diversiteit binnen het politiekorps kunnen bevorderen zonder religieuze uitingen toe te staan.