Bij het weer opstarten van de voetbalcompetitie na de (covid) lockdowns keerde langzaam maar zeker het wangedrag in de stadions in verhevigde mate terug. Vorig voetbalseizoen werd volgens duidelijke regels afgesproken wanneer wedstrijden tijdelijk en definitief stil worden gelegd. Het probleem is daarmee nog niet opgelost, getuige de diverse gestaakte wedstrijden en vernielingen nadien.
Bron
Woordenschat
strafrechtelijke vervolging, monitoren, capaciteit, vrijwillige basis, privacywetgeving, delicten, sluis, dialoog
Leerdoel
Ik kan voorbeelden geven van maatregelen en ideeën die kunnen helpen bij het voorkomen van problemen in het voetbal.
Vragen
1. Waarom worden netten in stadions gebruikt als maatregel tegen voetbalgeweld?
2. Hoeveel stadionverboden werden er in het seizoen 2021-2022 opgelegd en waarom is handhaving een uitdaging?
3. Wat is de meldplicht en waarom bleek deze lastig uitvoerbaar bij voetbalwedstrijden?
4. Waarom is fouilleren van supporters lastig uitvoerbaar met de huidige werkwijze?
5. Wat zijn de verschillen tussen alcoholbeleid in Nederlandse stadions en bijvoorbeeld in Engeland?
6. Hoe wordt het tonen van een paspoort als veiligheidsmaatregel bij voetbalwedstrijden toegepast?
7. Wat wordt bedoeld met "ontmantel de harde kern" en waarom kan dit ingewikkeld zijn?
8. Wat houdt het criminaliseren van harde kernen in en wat zijn de uitdagingen hierbij?
9. Welke maatregel betreft puntenaftrek en waarom is deze in Nederland nog niet toegepast?
10. Waarom worden uitsupporters soms geweerd bij voetbalwedstrijden en wat zijn de effecten hiervan?
Opdrachten
1- Ethiek
Met de maatregelen kom je ook aan de persoonlijke ruimte en privacy van voetbalpubliek. Bespreek met klasgenoten wat de ethische overwegingen bij bepaalde maatregelen (moeten) zijn. Kies een van de maatregelen uit de tekst en bespreek die samen. Denk bijvoorbeeld aan privacy bij gezichtsherkenning. Wat zijn mogelijke voor- en nadelen?
2 - Effect
Bespreek met enkele klasgenoten hoe maatregelen de voetbalcultuur kunnen beïnvloeden. Kies er twee en benoem voor- en nadelen van de maatregel voor de beleving van het voetbal door het publiek.
3 - Media
Doe (samen met enkele klasgenoten) een kort onderzoek naar hoe media berichten over voetbalgeweld en tot nu toe voorgestelde maatregelen. Bekijk commentaar en de toon van de berichtgeving in de media. Kies uit berichten die je bekijkt één voorbeeld. Beschrijf kort waarom inhoud en toon van het bericht je opvalt.
4 - Alternatieve Maatregelen
Voer met enkele klasgenoten een stille brainstorm (je schrijft, zonder overleggen) over mogelijke maatregelen die nog niet genoemd zijn. Bedenk hoe die maatregelen vorm zouden kunnen krijgen en wat mogelijke effecten zouden kunnen zijn. Kies na afloop van de stille brainstorm (jullie mogen weer overleggen!) samen één maatregel waar jullie veel vertrouwen in hebben. Presenteer hem kort aan de klas.
5 - Infographic
Vat de diverse maatregelen in de tekst samen in een infographic die de tekst zou kunnen illustreren. Zorg dat de infographic met tekst en beeld, in een goede verhouding, de lezer vooraf een beeld geeft en een goede samenvatting van de inhoud vormt.