Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe lossen we het wangedrag in stadions op?


Bij het weer opstarten van de voetbalcompetitie na de (covid) lockdowns keerde langzaam maar zeker het wangedrag in de stadions in verhevigde mate terug. Vorig voetbalseizoen werd volgens duidelijke regels afgesproken wanneer wedstrijden tijdelijk en definitief stil worden gelegd. Het probleem is daarmee nog niet opgelost, getuige de diverse gestaakte wedstrijden en vernielingen nadien.

Bron 

Woordenschat 
strafrechtelijke vervolging, monitoren, capaciteit, vrijwillige basis, privacywetgeving, delicten, sluis, dialoog

Leerdoel
Ik kan voorbeelden geven van maatregelen en ideeën die kunnen helpen bij het voorkomen van problemen in het voetbal.

Vragen
1. Waarom worden netten in stadions gebruikt als maatregel tegen voetbalgeweld?
2. Hoeveel stadionverboden werden er in het seizoen 2021-2022 opgelegd en waarom is handhaving een uitdaging?
3. Wat is de meldplicht en waarom bleek deze lastig uitvoerbaar bij voetbalwedstrijden?
4. Waarom is fouilleren van supporters lastig uitvoerbaar met de huidige werkwijze?
5. Wat zijn de verschillen tussen alcoholbeleid in Nederlandse stadions en bijvoorbeeld in Engeland?
6. Hoe wordt het tonen van een paspoort als veiligheidsmaatregel bij voetbalwedstrijden toegepast?
7. Wat wordt bedoeld met "ontmantel de harde kern" en waarom kan dit ingewikkeld zijn?
8. Wat houdt het criminaliseren van harde kernen in en wat zijn de uitdagingen hierbij?
9. Welke maatregel betreft puntenaftrek en waarom is deze in Nederland nog niet toegepast?
10. Waarom worden uitsupporters soms geweerd bij voetbalwedstrijden en wat zijn de effecten hiervan?

Opdrachten

1- Ethiek
Met de maatregelen kom je ook aan de persoonlijke ruimte en privacy van voetbalpubliek. Bespreek met klasgenoten wat de ethische overwegingen bij bepaalde maatregelen (moeten) zijn. Kies een van de maatregelen uit de tekst en bespreek die samen. Denk bijvoorbeeld aan privacy bij gezichtsherkenning. Wat zijn mogelijke voor- en nadelen?

2 - Effect 
Bespreek met enkele klasgenoten hoe maatregelen de voetbalcultuur kunnen beïnvloeden. Kies er twee en benoem voor- en nadelen van de maatregel voor de beleving van het voetbal door het publiek.

3 - Media
Doe (samen met enkele klasgenoten) een kort onderzoek naar hoe media berichten over voetbalgeweld en tot nu toe voorgestelde maatregelen. Bekijk commentaar en de toon van de berichtgeving in de media. Kies uit berichten die je bekijkt één voorbeeld. Beschrijf kort waarom inhoud en toon van het bericht je opvalt.

4 - Alternatieve Maatregelen
Voer met enkele klasgenoten een stille brainstorm (je schrijft, zonder overleggen) over mogelijke maatregelen die nog niet genoemd zijn. Bedenk hoe die maatregelen vorm zouden kunnen krijgen en wat mogelijke effecten zouden kunnen zijn. Kies na afloop van de stille brainstorm (jullie mogen weer overleggen!) samen één maatregel waar jullie veel vertrouwen in hebben. Presenteer hem kort aan de klas.

5 - Infographic
Vat de diverse maatregelen in de tekst samen in een infographic die de tekst zou kunnen illustreren. Zorg dat de infographic met tekst en beeld, in een goede verhouding, de lezer vooraf een beeld geeft en een goede samenvatting van de inhoud vormt.




Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Mei socialvrij?

afbeelding: www.meisocialvrij.nl De opkomst van sociale media heeft een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen communiceren en hun tijd besteden. Maar overmatig gebruik van sociale media en smartphones kan leiden tot verslaving en negatieve effecten op de mentale gezondheid. Initiatieven zoals "Mei Social Vrij" proberen bewustwording te creëren en mensen aan te moedigen om hun sociale mediagebruik te verminderen voor een gezonder leven. Metro Nieuws |  Jan en Rutger bedachten Mei Social Vrij: '14 uur per dag op social media'   Leerdoel  Je kunt de bedoeling en de werkwijze van Mei Social Vrij toelichten. Woordenschat cold turkey, bewustwordingscampagne, strategieën, langetermijneffecten, excessief, laagdrempelig, initiatiefnemers, psychologische, dynamiek Vragen  1. Op welke manieren kan overmatig smartphonegebruik en sociale mediagebruik psychologische en sociale problemen veroorzaken, zoals besproken in het artikel? 2. Wat maakt Mei Social Vrij anders dan a

11-11-11

Op de elfde dag van de elfde maand om elf uur tekenden de strijdende partijen voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het was een verwoestende oorlog geworden, waar Nederland maar zijdelings mee te maken had. België was het strijdtoneel geweest en daar hadden zich onbegrijpelijke taferelen afgespeeld. Bron  NU.nl   Geschiedenisles: Hoe begon de Eerste Wereldoorlog en hoe liep die af? Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les voorbeelden geven van politieke en nationale factoren die tot de Eerste Wereldoorlog hebben geleid en van nieuwe technologieën die deze oorlog bepaalden. Woordenschat  nationalisme, kruitvat, koloniale ambities, gekonkel, bufferstaat,  mobilisaties, propagandisten, patriottisch Vragen  1. Wanneer eindigde de Eerste Wereldoorlog en hoe werd het conflict beëindigd? 2. Hoeveel mensen kwamen om het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, zowel soldaten als burgers? 3. Wat waren de gevolgen van de oorlog voor de overlevenden, zowel fysiek als mentaal? 4. Hoe ontston