De Volkskrant ‘Als pubers medailles moeten halen, komt hun ontwikkeling onder druk te staan’ (artikel, vrij toegankelijk maar mailadres noodzakelijk)
Leerdoel
Je kunt de risico's en ethische vragen benoemen die er zijn bij topsport door jonge deelnemers.
Woordenschat
prestatiedruk, groeischijven, lector, psychosociale ontwikkeling, blessure, mentale problemen, risicoanalyse, drillen
1. Omgaan met druk
Denk terug aan een moment waarin jij, of iemand die je goed kent, druk ervaarde tijdens het sporten of een andere activiteit. Schrijf in een krachtige paragraaf hoe je hiermee omging en wat je daarvan hebt geleerd. Als je de situatie opnieuw zou beleven, zou je iets anders doen? Zo ja, wat?
2. Kort debat - Is een minimumleeftijd in topsport nodig?
Stel jezelf de vraag: moet er een minimumleeftijd van 18 jaar komen in de topsport? Kies een standpunt en voer samen met een klasgenoot een snel debat van vijf minuten. Schrijf daarna op of het debat je standpunt heeft veranderd en waarom.
3. Verhaal schrijven: Het leven van een jong talent
Stel je voor dat je een jong sporttalent bent dat ineens in de schijnwerpers staat. Schrijf een kort verhaal (maximaal 150 woorden) waarin je laat zien hoe het is om met die druk en hoge verwachtingen om te gaan. Wat zijn de uitdagingen? Waar vind je plezier?
4. Creatieve mindmap - Wat beïnvloedt jonge sporters?
Ontwerp een mindmap waarin je de verschillende invloeden op jonge sporters verkent. Denk aan fysieke uitdagingen, mentale druk, sociale verwachtingen en prestatiegerichtheid. Gebruik minimaal vijf vertakkingen en voeg concrete voorbeelden toe die laten zien wat er speelt in het leven van een jong talent.
Je kunt de risico's en ethische vragen benoemen die er zijn bij topsport door jonge deelnemers.
Woordenschat
prestatiedruk, groeischijven, lector, psychosociale ontwikkeling, blessure, mentale problemen, risicoanalyse, drillen
Vragen
1. Waarom pleit hoogleraar Nicolette Schipper-van Veldhoven voor een minimumleeftijd van 18 jaar voor deelname aan sportwedstrijden voor volwassenen?
2. Hoe gaan jonge sporttalenten zoals Lamine Yamal en Cavan Sullivan om met de druk die komt kijken bij topsport?
3. Welke risico's brengt het deelnemen aan wedstrijden met volwassenen op jonge leeftijd met zich mee volgens wetenschappelijke onderzoeken?
4. Wat zijn de verschillen in leeftijdsgrenzen voor deelname aan sportwedstrijden in verschillende sporten en landen?
5. Hoe beïnvloedt intense training op jonge leeftijd de lichamelijke ontwikkeling van sporters volgens de internationale schaatsbond ISU?
6. Wat zijn de gevolgen van de prestatiedruk op de persoonlijke ontwikkeling van jonge sporters?
7. Waarom zijn mentale problemen zoals bij Ian Thorpe en Michael Phelps een risico voor jonge sporters die op jonge leeftijd in de topsport terechtkomen?
8. Wat zijn de argumenten voor en tegen het toestaan van jonge sporters om deel te nemen aan grote internationale toernooien zoals het EK of de Olympische Spelen?
9. Welke rol speelt de omgeving van jonge sporters, zoals ouders en coaches, in het managen van prestatiedruk en verwachtingen?
10. Hoe kan het relativeren van sportprestaties en het verleggen van de focus op persoonlijke ontwikkeling bijdragen aan een gezondere carrière voor jonge sporttalenten?
Opdrachten
Denk terug aan een moment waarin jij, of iemand die je goed kent, druk ervaarde tijdens het sporten of een andere activiteit. Schrijf in een krachtige paragraaf hoe je hiermee omging en wat je daarvan hebt geleerd. Als je de situatie opnieuw zou beleven, zou je iets anders doen? Zo ja, wat?
2. Kort debat - Is een minimumleeftijd in topsport nodig?
Stel jezelf de vraag: moet er een minimumleeftijd van 18 jaar komen in de topsport? Kies een standpunt en voer samen met een klasgenoot een snel debat van vijf minuten. Schrijf daarna op of het debat je standpunt heeft veranderd en waarom.
3. Verhaal schrijven: Het leven van een jong talent
Stel je voor dat je een jong sporttalent bent dat ineens in de schijnwerpers staat. Schrijf een kort verhaal (maximaal 150 woorden) waarin je laat zien hoe het is om met die druk en hoge verwachtingen om te gaan. Wat zijn de uitdagingen? Waar vind je plezier?
4. Creatieve mindmap - Wat beïnvloedt jonge sporters?
Ontwerp een mindmap waarin je de verschillende invloeden op jonge sporters verkent. Denk aan fysieke uitdagingen, mentale druk, sociale verwachtingen en prestatiegerichtheid. Gebruik minimaal vijf vertakkingen en voeg concrete voorbeelden toe die laten zien wat er speelt in het leven van een jong talent.