Doorgaan naar hoofdcontent

Vooruitblik: D-day


Op 6 juni 1944 zetten de geallieerden voet aan land in Normandië. Met de soldaten kwamen ook de eerste journalisten aan land. Later volgden er meer over zee. Een deel van de journalisten verbleef in een chteau. Daar schreven ze hun berichten over de bevrijding van West-Europa. Dagblad Trouw schreef over wat zij meemaakten op de Normandische stranden en aan het front in de reportage Er krioelen mieren in de perskamer waar Hemingway en Capa berichtten over ‘this very serious business’

Woordenschat 
▢ de opmars
▢ de formatie
▢ de censor
▢ het gelid
▢ grotesk
▢ de correspondent
▢ de verschansing

Leerdoel 
▢ Ik kan vertellen hoe journalisten aan het front in Normandië hun vaderland van nieuws voorzagen

Opdracht

A Vragen

1. Welke symbolische betekenis(sen) geeft de schrijver van het artikel aan de mieren in de press room?
2. Wat heeft Chateau de Vouilly beroemd gemaakt?
3. Hoe kwamen de journalisten aan hun informatie?
4. Wie voorzagen zij op hun beurt van nieuws?
5. Welke gevaren liepen de journalisten op weg naar- en in Frankrijk?
6. Waarom noemde journalist Ernie Pyle het Normanische strand een museum?
7. Waarom kwam er een censor aan te pas voordat de stukkenvan de journalisten werden verstuurd?
8. Hoe werden dehun stukken verstuurd?
9. Wat wordt bedoeld met kopij?
10. Een boek over die tijd heet The war beat. Wat wordt met die beat bedoeld?
11. Om welke reden kwamen veel van de journalisten later terug naar het chateau?
12. In de inleiding staat dat de verhalen van/over sommige journalisten later niet helemaal waar bleken te zijn. Geef drie voorbeelden.

B Welkom op het chateau

Het wordt tijd dat aan de rand van het terrein van Chateau de Vouilly een informatiebord komt met uitleg over de rol die het gebouw speelde rond D-day. Ontwerp een bordje met een tekst van 150-200 woorden. Zorg dat je daarin aandacht besteed aan markante journalisten die in het chateau verbleven en de mythen die rond hun aankomst op het strand zijn ontstaan.

C Verder kijken en luisteren


Bekijk de video 'De kogels vlogen om mijn oren': herinneringen aan D-Day van een 95-jarige en hoor wat Franse kustbewoners op 6 juni 1944 meemaakten. Ga met een korte persoonlijke brief in op het verhaal van een van hen. Reageer in je brief op wat de getuige vertelt over het leven vóór D-day, de dag van 6 juni, de gevolgen van die dag en de manier waarop de getuige D-day en de oorlog jaarlijks herdenkt.


Populaire posts van deze blog

Generatie Alpha

Iedere generatie krijgt zijn naam en er worden bepaalde kenmerken aan toegeschreven. Wie na 2010 is geboren, behoort tot de Generatie Alpha. En wat díe generatie kenmerkt is dit. Bron  Na Gen Z is daar generatie Alpha, zo kun je die herkennen I Metro Leerdoel  Je kunt aan het einde van deze les uitleggen wat de kenmerken van Generatie Alpha zijn.  Woordenschat boomers, millennials, Gen Z, Gen Alpha, digitale natives, trendwatcher, gepamperd, impact, klimaatverhaal, inclusiviteit Vragen 1. Wie behoren volgens de tekst tot Generatie Alpha? 2. Hoe wordt Generatie Alpha ook wel genoemd en waarom? 3. Wat zijn de kenmerken van de opvoeding van Generatie Alpha volgens de trendwatcher? 4. Hoe heeft de coronapandemie invloed gehad op Generatie Alpha volgens Hans Timmerman? 5. Welke andere wereldgebeurtenissen hebben impact gehad op deze generatie? 6. Wat vindt Generatie Alpha belangrijk in termen van acceptatie? 7. Wat denkt Hans Timmerman dat de mogelijke gevolgen kunnen zijn voor Generatie Al

Racisme zijn we nog niet kwijt

In onze samenleving is een discussie gaande over hoezeer racisme nog aanwezig is. Ogenschijnlijk, betoogt onderstaand artikel, is het verminderd, maar wie verder kijkt ziet méér. Bron  De Volkskrant  De koloniale machtsverhoudingen werden formeel opgeheven, het racisme bleef  Woordenschat  institutioneel - verbeten - hiërarchie - stereotypen - dubieuze - pacifistische - disproportioneel - geëlimineerd Leerdoel  Ik kan de conclusies in de tekst kort toelichten. Opdracht 1 - Stevige conclusies  Noem de conclusies in het artikel over het bestaan van racisme in onze samenleving van vandaag. Noem bij elke conclusie en enkele zinnen waarop de conclusie is gebaseerd.  Opdracht 2 - One Minute Thinking Lees de tekst. Neem daarna precies één minuut om op te schrijven wat je denkt naar aanleiding van de tekst. Je pen mag niet stilstaan in die minuut. Denk vrijuit, denk teveel aan goede volzinnen. Bespreek daarna met een klasgenoot jullie eerste gedachten. Wat valt jullie op? Wat vragen jullie je

Naar het noorderlicht

Vorige week was het noorderlicht zelfs in Nederland te zien. Lees hoe dat kon gebeuren en lees hoe een vader en een zoon naar het noorderlicht reisden.  Bron  Trouw  Noorderlicht in heel Nederland te zien  (2023) en  Met de camper het noorderlicht achterna  (2021) Woordenschat   noorderlicht - magneetveld - atmosfeer - absorberen Leerdoel  Ik kan de zichtbaarheid van het noorderlicht verklaren.  Opdracht 1 - 5w1h Kies een van de teksten en beantwoord de 5w1h-vragen.  Opdracht 2 - Teken de tekst Lees de tekst en geef de kern in een tekening weer. Laat goed de verbanden tussen deelonderwerpen zien.  Opdracht 3 - Noorderdicht Kies een van de teksten en geef de kern weer in een kort gedicht.